‘Weegee by Weegee’, una exposició del cèlebre cronista del Nova York dels anys 30 i 40

Fins el 5 de novembre, la Fundació Foto Colectania acull l’exposició ‘Weegee by Weegee’, coproduïda per la Fundació Banc Sabadell, que reuneix més de 100 fotografies del reporter gràfic que publicava en tots els grans diaris i va convertir el crim en un espectacle en la Nova York dels anys 30 i 40. Les imatges procedeixen de la col·lecció de Michel i Michèle Auer, una de les col·leccions privades més importants del món de fotografies de Weegee.

La mostra presenta una acurada selecció del seu treball, des d’imatges de crims, incendis o accidents fins a escenes d’esdeveniments socials i populars, com les aglomeracions en les platges de Coney Island o en d’altres llocs d’oci dels novaiorquesos de l’època. A més, s’exposa al costat de les fotografies de l’autor, els fotollibres més cèlebres del reporter com l’edició original de ‘Naked City’, que es va publicar en 1945 i es va convertir immediatament en un best seller.

Multitud en Coney Island, 1940. © Weegee / International Center of Photography / Cortesía Colección M. + M. Auer

Més sobre Weegee

Weegee, pseudònim d’Arthur Fellig, va tenir una vida atzarosa, es movia amb soltesa entre la policia i la màfia, i va anar sempre conscient de la qualitat del treball que estava fent, potser per això signava totes les seves fotos com ‘Weegee The Famous’.

Sempre alerta, portava en el seu cotxe una ràdio sintonitzada amb la freqüència de la policia que li permetia arribar el primer a l’escena del crim. La seva tècnica, de durs contraluces, donava a les fotos un aura de verismo i dramatisme que segueix impactant a l’espectador. Gairebé un segle després que fes les seves primeres fotos, l’obra de Weegee segueix emocionant tant al públic com a la crítica, gràcies al seu estil descarnat i dramàtic que va aconseguir reflectir la societat i la vida nocturna d’una ciutat que ell coneixia millor que ningú.