El programa “Lied the future” de la Schubertíada impulsa el talent de joves artistes en l’àmbit de la cançó poética i la música de cambra

“Lied the Future” és un programa de suport a joves talents internacionals en l’àmbit de la cançó poètica i de la música de cambra, impulsat per l’Associació Franz Schubert, entitat organitzadora del prestigiós festival Schubertíada, que compta amb el nostre suport, i que any rere any amplia el seu impacte i promoció de nous artistes, aprofitant la capacitat de projecció nacional i internacional del festival.

El programa reforça la vessant pedagògica ja iniciada per l’Associació Franz Schubert el 1994 amb el Curs Internacional de Lied i complementat des del 2018 amb l’Acadèmia de la Schubertíada, que actua com a nexe d’unió entre la vessant educativa i concertística de l’entitat. D’aquesta manera, “Lied the Future” s’articula en tres pilars: l’organització, durant tot l’any, d’un curs de lied i classes magistrals; mentories en forma d’acompanyament durant quatre mesos a vuit músics becats per part de referents de gran prestigi (enguany, la soprano Dorothea Röschmann, el pianista Wolfram Rieger i el tenor Christoph Prégardien); i una borsa de concerts per als alumnes seleccionats.

De fet, aquesta borsa de concerts ha estat la novetat d’enguany, i suposa per als joves becats una plataforma d’inserció i professionalització laboral. Aquest any els joves artistes han pogut actuar no només a Vilabertran en el marc de la Schubertíada, sinó que han tingut l’oportunitat de realitzar tot un circuit de concerts remunerats en festivals i cicles de reconegut prestigi a nivell nacional (Pals, Reus, Figueres, Manlleu, Valls, Vic, Círculo del Liceu i Recinte Sant Pau Barcelona, Madrid, Segura de la Sierra, Salamanca) però també a Europa, com el festival internacional de Lied a Zeist (Països Baixos).

18-08-23. Schubertíada – Canònica de Santa Maria de Vilabertran. Foto: David Borrat

La missió de Lied the future és oferir una vivència pedagògica i professional als participants. No és tant una proposta formativa rígida, sinó més aviat un projecte d’aprenentatge learning by doing consistent a preparar un concert professional de la mà de pedagogs i referents, que normalment no desenvolupen aquest tipus d’activitat a Espanya. El fet que els docents siguin músics i cantants que els participants admiren com artistes reforça l’aspecte motivacional entre els alumnes.” explica Victor Medem, director de la Schubertíada.

A més, Medem destaca l’impuls que suposa la borsa de concerts per als joves artistes: “aquests concerts son una xarxa que amplia de manera decisiva l’expansió i repercusió del programa, ja que genera impacte sobre públics i també sobre l’experiència dels becats. Amb aquesta bossa de concerts, el programa passa de ser exclusivament formatiu per esdevenir una eina d’inserció professional per als joves, doncs a més de l’experiència dels concerts per se i el fet que son remunerats, els posa en contacte amb promotors, periodistes i altres músics que passaran a esdevenir una xarxa de networking professional per a ells.

El director de l’entitat ha explicat que de cara a l’any vinent ja tenen confirmades actuacions amb partners de gran prestigi a Cáceres (en el Festival Atrium Musicae que es celebrará al febrer i que també compta amb el nostre suport) així com a Valls, Figueres, Terrassa, Madrid, Barcelona, Munich, Logronyo i altres concerts pendents de confirmar.

Els vuit alumnes becats gràcies al programa «Lied the Future» són:

– Katja Maderer, soprano (Alemanya)

– Amadeus Wiesensee, piano (Alemanya)

– Jonas Müller, Baríton (Alemanya)

– Anna Gebhardt, piano (Alemanya)

– Elionor Martínez soprano (Catalunya)

– Olivia Zaugg, piano (Suïssa)

– Mireia Tarragó, soprano (Catalunya)

– Carmen Santamaría, piano (Cantàbria)

Més informació en aquest article de La Vanguardia: La futura ‘euroliga’ del lied se cuece desde aquí