Open Museum Forum: Directors de grans museus reflexionen sobre els reptes principals del sector

El Museo Casa Botines Gaudí y Canal Saber, la plataforma audiovisual impulsada per FUNDOS (Fundación Obra Social de Castilla y León), van llançar durant el mes de febrer la primera edició de l”Open Museum Forum‘, una trobada a nivell nacional entre directors de museus de tot Espanya on reflexionar sobre els grans reptes del sector.

Aquesta iniciativa compta amb el suport de la Fundació Banc Sabadell i s’emmarca en la nostra voluntat d’impulsar espais que generin sinergies i reflexions que facilitin a entitats trobar solucions per a reptes compartits. Fernández Sobrino, director del Museo Casa Botines Gaudí, explica que “es tracta d’un projecte amb clara voluntat de continuïtat” ja que “posa el focus als grans desafiaments de futur als quals s’enfronten els museus espanyols” juntament amb el debat sobre “una figura tan influent en el panorama cultural de l’actualitat com és la del director de museu”.

El primer diàleg va ser entre Manuel Fontán del Junco, director de Museos y Exposiciones de la Fundación Juan March i del Museo de Arte Abstracto Español de Cuenca, i José María Viejo, director general de FUNDOS i creador del Museo Casa Botines Gaudí de León. El tema central de la conversa va ser el canvi generacional en què es troben immersos els màxims responsables dels museus a Espanya així com els reptes dels centres museístics a curt i mitjà termini. Durant la xerrada, Fontán del Junco va explicar la seva visió sobre el moment que viuen els museus espanyols a través d’una llista de cançons: de Vainica Doble a The Cure passant per Loquillo.

Pablo González Tornel, director del Museo de Bellas Artes de Valencia, va obrir el seu diàleg amb el director del Museo Casa Botines Gaudí, Raúl Fernández Sobrino, en una xerrada titulada ‘Un repàs a preguntes incòmodes’ i es va celebrar amb Sold out al Sotabanco del museu lleonès. González Tornel va explicar que “cadascú pot viure els museus com li doni la gana. Els museus pertanyen a tothom i són el lloc on estar i relacionar-se amb una de les creacions més impressionants que ha fet l’ésser humà al llarg de la seva història”.

A la tercera trobada de l”Open Museum Forum’ es van analitzar les similituds i diferències entre pràctiques organitzatives de dues èpoques als museus amb Carolina Miguel, directora del Museo Nacional de Romanticismo, i Juan Manuel Bonet, exdirector del Museo Nacional Reina Sofía i de l’Institut Valencià d’Art Modern i un dels responsables de la construcció del sistema de museus a Espanya. Miguel compartia: “Jo crec que ha estat fonamental com hem canviat els museus a l’hora de traslladar els continguts sobre els quals treballem. Som a les xarxes socials i s’arriba a públics on no arribaríem d’una altra manera, però no hem de caure en la tirania de les xarxes”.

El tema central del quart diàleg va ser els models de gestió als diferents centres a nivell nacional, i va reunir dos referents de la direcció museística amb perfils diferents i alhora complementaris: Miguel Zugaza, director del Museo de Bellas Artes de Bilbao, i José Luis Pérez Pont, director gerent del Centre del Carme Cultura Contemporània. Pérez Pont va posar en valor que “l’audiència és una conseqüència de fer bé la feina, l’audiència no és una fi, ni és un mitjà. S’aconsegueix perquè es fa bé la feina”.

Tots els diàlegs disponibles al canal de Youtube de Canal_Saber.