La Dra. María Mittelbrunn es reconeguda amb el XVII Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica i al Prof. Samuel Sánchez amb el VI Premi a les Ciències i l’Enginyeria

La Fundació Banc Sabadell, recentment reconeguda per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació amb el Premi Nacional de Mecenatge Científic 2021, celebra una nova edició dels seus Premis i reconeix les contribucions d’investigadors espanyols en els camps de la immunologia cel·lular i la nanotecnologia.

El Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica celebra la seva XVII edició amb l’objectiu de reconèixer l’excel·lència de persones joves, amb una important trajectòria en el camp de la investigació biomèdica i de les ciències de la salut, que destaquen per la seva capacitat d’innovació en la seva especialitat.

Aquest any, el jurat – presidit pel Dr. Oscar Marín – ha reconegut la Dra. María Mittelbrunn per la seva investigació sobre el paper clau del sistema immunològic en el control de l’envelliment dels òrgans i teixits. En concret, per demostrar un envelliment anticipat en tot l’organisme causat per una alteració en la immunitat cel·lular.

María Mittelbrunn, Doctora en Bioquímica i Biologia Molecular per la Universidad Autónoma de Madrid, és científica titular del Consejo Superior de Investigaciones Científicas i la investigadora principal del laboratorio “Inmunometabolismo e Inflamación i la investigadora principal del laboratori Inmunometabolismo e Inflamación” en el Centro de Biología Molecular Severo Ochoa (CSIC-UAM).

La Dra. Mittelbrunn està investigant els mecanismes moleculars pels quals les cèl·lules immunes envellides contribueixen a la inflamació crònica i malalties relacionades amb l’edat, així com la importància del metabolisme vascular en el desenvolupament d’aneurismes aòrtics.  Dades recents del laboratori suggereixen que el metabolisme vascular pot també tenir rellevància en malalties neurodegeneratives d’origen autoimmune, com l’esclerosi múltiple

El Premi Fundació Banc Sabadell a les Ciències i l’Enginyeria,  en col·laboració amb el Barcelona Institute of Science and Technology, té l’objectiu de reconèixer la trajectòria de joves investigadors que destaquen en camps com les matemàtiques, la química, la física o l’enginyeria.

El jurat d’aquesta VI edició, que presideix el Prof. Andreu Mas-Colell, ha reconegut el Dr. Samuel Sánchez, per la seva excel·lent carrera en investigació interdisciplinària de frontera.  És líder en l’àrea de nanorobots, tema innovador amb impacte des de la ciència bàsica fins a les seves aplicacions. El seu treball és excel·lent i referent en el camp que abarca, des d’aspectes fonamentals de la química fins a les aplicacions, tant en el camp biomèdic com en el mediambiental.

Samuel Sánchez, Doctor en Química per la Universitat Autònoma de Barcelona, és professor ICREA, cap de grup i subdirector a l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya, Barcelona; professor honorari en HIT a Harbin, Xina i Professor Adjunt en POSTECH, Corea del Sud. Prèviament, ha treballat al Max Planck i el Leibniz a Alemanya i al Japó. Ha rebut nombrosos premis pel seu treball pioner en nanorobots, així com també alguns dels projectes més competitius a nivell nacional i europeu, com quatre ERC Grants, incloent-hi la Consolidator Grant que té actualment. Ha publicat més de 150 articles, presentat més de 130 conferències convidades i té 7 patents, una d’elles llicenciada a la spin off de la qual és fundador.

A més, la Fundació Banc Sabadell anualment convoca els seus Ajuts a la Investigació Científica per a aspirants pre-doctorals de nacionalitat espanyola que estiguin en procés de realització de la tesi doctoral en qualsevol universitat espanyola o estrangera. Aquests ajuts estan destinats a la promoció i el desenvolupament de treballs científics o estades en universitats o altres centres de recerca espanyols o estrangers, preferentment en camps del coneixement econòmic, empresarial i social.

Enguany s’han lliurat 15 ajuts per desenvolupar treballs que ajuden a entendre els grans desafiaments culturals, econòmics, polítics o socials d’avui o que són capaços d’ampliar de forma significativa el camp de coneixement al qual pertanyen.