Finalitza amb èxit la primera missió d’Hypatia a l’estació anàloga de Mart: “Contribuïm a canviar la narrativa i a posar les dones al centre de la recerca d’excel·lència”

La missió Hypatia I, que ha tingut lloc durant la segona quinzena d’abril i que compta amb el suport de la Fundació Banc Sabadell, ha finalitzat amb èxit malgrat les restriccions d’aigua, menjar i comunicacions amb la Terra a les que s’han hagut d’enfrontar les tripulants.

Mariona Badenas, comandant i astrofísica, Carla Conejo, biòloga, Ariadna Farrés, matemàtica, Laia Ribas, investigadora, Neus Sabaté, física, Cesca Cufí, enginyera aeroespacial, i la periodista Núria Jar, han conviscut durant 12 dies a l’estació anàloga de recerca marciana Mars Desert Research Station (MDRS) amb l’objectiu d’impulsar projectes de recerca i visibilitzar el paper de la dona en la ciència.

L’entorn de l’estació, situada al desert de Utah, als Estats Units, té unes característiques molt similars a les del planeta Mart, ja que es tracta d’un paisatge ric en material ferrós, amb grans oscil·lacions de temperatura i baixa humitat. Pel que fa al consum d’aigua, de mitjana cada tripulant ha gastat 13,4 litres diaris d’aigua per persona (en comparació amb els 105 litres diaris de mitjana que consumeix una persona a Barcelona). L’alimentació s’ha basat majoritàriament en productes deshidratats i productes cultivats a l’hivernacle de l’estació. Les comunicacions amb la Terra també han estat restringides durant tota la missió.

Durant l’expedició, que la tripulació descriu com a molt intensa, cada una de les integrants tenia assignat un rol diferent. Mariona Badenas, comandant de la missió, explica:Havíem de compaginar les nostres responsabilitats com a tripulants amb la nostra investigació a la base i a la “Terra”. En el meu cas, vaig treballar amb la meva companya Carla Conejo (Oficial Executiva i Biòloga) per gestionar la logística de la missió, preparar protocols d’actuació, etc. A més, com a astrofísica del grup, vaig realitzar diversos projectes científics amb els dos telescopis del MDRS. Entre d’altres, vaig estudiar la cromosfera del Sol per entendre millor el seu camp magnètic, vaig observar diversos cúmuls d’estrelles per derivar-ne les seves propietats fisico-químiques, i vaig fer astrofotografia del cel nocturn per compartir-la amb tothom.”

Per la seva banda, Ariadna Farrés afegeix: “En el meu cas era la responsable de seguretat i salut i havia de vetllar pel benestar de les noies. El meu experiment es basava en dissenyar estratègies de navegació per la superfície marciana durant les nostres sortides extra-vehiculars, a mes de dissenyar una constel·lació GPS per Mart.”

Inspirar les noves generacions

Les 9 integrants, però, no dubten en ressaltar l’impacte positiu que la missió ha tingut en la societat i especialment entre els més joves: “Rebem una gran quantitat de missatges de nenes i nens a qui hem transmès curiositat i il·lusió per descobrir l’espai, aprendre i compartir aquest coneixement amb el seu entorn. Inspirar les noves generacions és un dels objectius principals de l’associació Hypatia, constituïda per donar continuïtat al projecte iniciat per la missió Hypatia I.” destaca Cesca Cufí.

Amb Hypatia contribuïm a canviar la narrativa i posar les dones al centre de la recerca d’excel·lència. És molt potent veure un grup de dones que s’ajunten per dur a terme una missió d’aquestes característiques.”  conclou Nuria Jar.

Aquesta iniciativa, que compta amb la col·laboració de la Fundació Banc Sabadell entre els seus principals col·laboradors, s’alinea amb el nostre compromís de donar suport a iniciatives innovadores que promoguin i visibilitzin la recerca i impulsin el talent, especialment entre els més joves.

Una altra missió amb noves tripulants pel 2025

Hypatia ja ha confirmat que té previst realitzar una segona missió l’any 2025 amb una nova tripulació comandada per Carla Conejo-González, directora general i biòloga d’Hypatia I, i de la qual formaran part les dues astronautes a la reserva, la matemàtica Anna Bach i l’estudiant d’enginyeria Helena Arias, i 6 noves integrants.

Sobre el procés de selecció de les noves integrants que s’anunciarà públicament per les xarxes socials, Laia Riba ha destacat que es busquen perfils molt variats: “La tripulació Hypatia I està formada per investigadores de diferents disciplines STEM (matematiques, física, biologia, enginyeria) però també per altres disciplines com el periodisme, disciplina que ha sigut imprescindible per a l’èxit d’aquesta missió.Hypatia I té moltes vessants, és multidisciplinar, i això és imprescindible per a l’èxit d’un projecte de recerca.