Agenda cap de setmana 6 de desembre: Propostes culturals

Aquestes són algunes propostes culturals per aquest cap de semana:

L’exposició Jean Dubuffet ‘Un bàrbar a Europa’, que s’ha presentat aquest dilluns a l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), pren prestat el títol de Michaux per mostrar les diverses cares de l’artista francès, “un home molt complex, un anarquista de Dretes a què a França de vegades se’l tracta amb incomoditat. La mostra, comissariada per Baptiste Brun, consta d’una acurada selecció d’unes dues-centes obres entre pintures, dibuixos, escultures i gravats, així com d’una nombrosa documentació i objectes que ens permetran oferir al públic una aproximació a l’obra de Jean Dubuffet (Le Havre, 1901-París, 1985) a partir d’una nova perspectiva basada en la història, la cultura i l’antropologia. El projecte es desenvolupa en deu seccions diferents que giren al voltant de tres eixos fonamentals: celebration de l’homme du commun, Une ethnographie en acte i Critique de la culture. L’exposició està concebuda i realitzada per MUCEM en coproducció amb l’IVAM i el MEG. Aquest projecte té el suport de la Fondation Dubuffet a París i la Collection de l’Art Brut a Lausana, així com de nombroses institucions i col·leccions particulars europees. Es pot visitar fins el 16 de febrer de 2020 a l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM).

‘TEMPS CONVULSOS’. Històries i microhistòries en la col·lecció de l’IVAM. Aquesta nova lectura de la col·lecció partirà d’un dels seus nuclis centrals, el Pop Art, especialment el britànic i els realismes espanyols, amb l’objectiu d’ampliar el concepte de realisme a què remetien. Reunirà obres d’artistes que han compartit la necessitat d’utilitzar les tècniques i les imatges de la cultura de masses i manipular la iconografia que produïen les societats industrials per posar-les en qüestió. La mostra s’organitzarà temàticament en apartats que van des del històric, incloent obres que han tractat la Guerra Civil espanyola i les dues Guerres Mundials, les imatges de repressió i la iconografia dels dictadors, la figura de l’heroi i la seva construcció, fins al desenvolupament de les micropolítiques, amb la introducció dels feminismes, la visibilitat de les identitats dissidents que no s’acullen a la heteronorma o la inclusió d’altres identitats construïdes com a reflex negatiu del que occidental. Es pot visitar fins el 19 d’abril de 2020 a l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM).

‘LA MOGUDA. Crònica d’una agitació’. La mostra ofereix una aproximació a aquest moment històric des de la perspectiva de la fotografia, abordant àmbits i mirades radicalment diferents. A l’exposició, que es presenta al festival Les Rencontres d’Arles, es podran veure fotografies d’època d’Alberto García-Alix, Ouka Leele, Pablo Pérez-Mínguez y Miguel Trillo. Després de diverses dècades de dictadura i ostracisme, la transició espanyola va veure aparèixer una nova generació fascinada per la modernitat i la idea del nou, que cristal·litzaria en creadors procedents de diferents camps com la música, la moda, el cinema, la pintura o la fotografia. Tots ells van conviure, es van creuar i, a la seva manera, cadascun d’ells va ser un cronista de la Moguda. L’excepcionalitat de la fotografia d’aquest període és precisament la seva aportació individual, reflex de la diversitat dels mons en què es van bolcar i de les seves riques personalitats des del punt de vista fotogràfic i que donen com a resultat una mirada polièdrica sobre aquell moment. L’exposició es pot visitar fins el 16 de febrer de 2020 a Fotocolectania (Barcelona)