Victoria Ochoa rep el II Premi de Disseny ANFACO – Fundació Banc Sabadell

La proposta de packaging guanyadora d’aquesta 2 ª edició del Premi ANFACO de disseny – Fundació Banc Sabadell és el projecte “CONTINUI-T”, per la seva originalitat en el tractament gràfic i la versatilitat de la seva aplicació. Victoria Valentina Ochoa Marín (20 anys), és veneçolana i va viure a Caracas fins als 18 anys. Des de llavors ha viscut a Madrid i estudia el segon curs de disseny a la Universitat Europea de Madrid amb menció en producte. Ha participat en diversos cursos a Matadero Madrid, concretament en els tallers mutants de 2019 i 2020. Li agrada viatjar, dibuixar i fer fotografia. En el futur li agradaria dedicar-se al disseny de producte i tenir el seu propi estudi.

¿Què suposa rebre aquest premi de disseny Anfaco-Fundació Banc Sabadell? Rebre aquest premi m’omple de felicitat, mai hagués imaginat l’oportunitat de viure aquesta experiència tan aviat en la meva carrera. Haver estat seleccionada entre tanta gent bona és, sens dubte, un senyal que he triat el camí correcte i he de seguir treballant i formant-me. És per això que agraeixo les oportunitats com aquesta, on el treball dels estudiants és reconegut i se’ls una plataforma per mostrar el seu talent per al futur.

Com valores que entitats com Anfaco i la nostra Fundació recolzin i visibilitzin el talent jove? Trobo que la seva presència en el sector és molt important, són sens dubte una gran plataforma que enriqueixen i celebren el jove talent. Crec que hi hauria d’haver més entitats d’aquest tipus, que donin suport al desenvolupament cultural i que duguin a terme activitats a favor del desenvolupament cultural.

Creus que la indústria alimentària és un potencial per al sector del disseny? Què canviaries? Sens dubte, aquest sector depèn en gran mesura de la comunicació gràfica que decideixen utilitzar en els seus productes per impulsar les seves vendes i usuaris de destinació, a més d’oferir un producte de qualitat. A més, amb tanta competència en el sector, la imatge que projecten al públic ha de diferenciar-la de la resta de productes a escollir i fer-les memorables als ulls del client.

Si canviés alguna cosa en aquest sector serien els materials que utilitza i la quantitat de residus que produeix, crec que és hora que s’utilitzin alternatives més sostenibles i l’ús de plàstics i altres materials no sostenibles per al planeta a llarg termini es minimitzarien. Moltes empreses d’avui en dia ja comencen a fer-ho, però encara n’hi ha moltes que haurien de fer el canvi.

Sobre el teu disseny premiat… ens podries explicar en què consisteix? (descripció de com és, què simbolitza… com si ho estiguessis explicant a algú amb el disseny davant) Vaig nombrar el projecte Continui-T al presentar-lo al concurs. Es diu així perquè tots els patrons de les caixes es continuen un rere l’altre per aconseguir un major sentit de la unitat i cohesivitat de la marca. Crec que estar als prestatges sens dubte destacaria entre la resta dels productes del mateix tipus.

Pel que fa a la llengua gràfica, no volia utilitzar l’estil típic marí amb tons blaus i blancs i amb massa detalls que es caracteritzen habitualment pel packaging de conserves de mar, així que vaig optar per girar els colors (amb colors bàsics com el groc, blau, vermell i negre en diferents tons) i per minimitzar les formes que representaven cada producte a la mínima expressió , però que tot i així fossin senzills de reconèixer i que tenien continuïtat l’un amb l’altre.

En què et vas inspirar a l’hora de crear aquest disseny? Em vaig inspirar en el treball d’un il·lustrador anomenat Jim Flora per crear il·lustracions de cadascuna de les variacions de les conserves. Volia donar la impressió del dinamisme de les formes, tot i que fos un patró “predictible” i crec que Flora és un bon exemple a l’hora de crear la sensació de moviment en formes geomètriques i irregulars.