‘Processus’, obra guanyadora del XVII Premi Internacional Joan Guinjoan per a Joves Compositors

El compositor català Guillem Góngora guanya la XVII edició Premi Internacional Joan Guinjoan per a Joves Compositors que impulsa l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) amb la col·laboració de la Fundació Banc Sabadell. L’obra premiada és ‘Processus’, un treball realitzat amb harmonies espectrals i material generat per ordinador.

La mort del compositor català Joan Guinjoan el passat mes de gener ha marcat aquesta edició del premi que duu el seu nom. L’ESMUC, que ha mantingut des dels seus inicis un estret vincle amb Guinjoan, vol commemorar enguany la qualitat de la seva obra i la seva figura. És per aquesta raó que l’obra de Guillem Góngora serà estrenada per l’ESMUC en un concert d’homenatge a Guinjoan, que tindrà lloc a la Sala 2 Oriol Martorell de L’Auditori de Barcelona el 20 de maig. El grup instrumental BCN216, tan admirat per Guinjoan i al qual va dedicar l’obra que porta el nom del conjunt, serà l’encarregat d’interpretar Processus.

Més sobre l’obra guanyadora

El compositor Guillem Góngora, nascut a Barcelona, va començar el Títol Superior a  l’ESMUC el 2012, després de superar les proves d’accés obtenint la primera plaça en l’especialitat de composició, on s’ha format amb compositors com Bernat Vivancos o Mauricio Sotelo.

Processus, una obra d’exploració musical composta el 2016, Guillem Góngora buscava reflectir la seva necessitat d’exploració musical, que el va portar a experimentar amb material generat amb ordinador. L’obra s’estructura en cinc textures diferenciades, que, en paraules de l’autor “es veuen afectades per processos de transformació que les encadenen i les uneixen com si es tractés d’un trencaclosques”.

Durant el procés de composició, Góngora explica que va passar un període de falta d’idees i d’alienació, probablement per motius lligats a la novetat del material amb el qual treballava, les eines usades o per motius no musicals. És per això que el títol, Processus, també manifesta “aquest camí que finalment va culminar amb l’obra en qüestió”.