L’entrevista de la setmana – “Les persones hem de ser el canvi que volem veure en el món”, Alex Gomar CO-CEO de HEMAV i president d’HEMAV FOUNDATION

Hem parlat amb Alex Gomar, CO-CEO d’HEMAV i president d’HEMAV Foundation, fundació que promou l’ús dels drons i la intel·ligència artificial a dins dels projectes humanitaris de gran impacte internacional.

Com sorgeix la idea de crear la Fundació HEMAV? Amb quin objectiu?

Hemav va néixer arran d’un projecte universitari i amb el somni que la tecnologia dron tingués un impacte beneficiós pel planeta i la societat. Des de llavors, ha està involucrada en projectes de caràcter social i humanitari. L’any 2014, amb la tecnologia low-cost amb la que comptàvem, ens vam involucrar en un projecte per lluitar contra la caça furtiva de rinoceronts a l’Àfrica. Aquest projecte que es va presentar en la competició Drones for Good a Dubai. Vàrem competir amb empreses i universitats de la talla del MIT i vam aconseguir quedar sisens en l’àmbit mundial. Avui dia, el Ranger Drone, nom que va rebre aquest projecte, segueix en fase d’evolució a dins de la fundació i és liderat per un equip d’estudiants de la UPC.

Quin impacte té la tecnologia en projectes socials com els que porteu a terme?

Els nostres projectes tenen una vessant social en el desenvolupament del talen i una altra a nivell de sostenibilitat i millora de la productivitat. La feina principal dels drons és aportar utilitats que suposin avanços tecnològics per resoldre problemes humanitaris a gran escala.

Ens podríeu dir algun exemple d’un projecte social al qual doneu suport?

Freeda, per exemple, és un projecte d’innovació mitjançant la tecnologia dron en col·laboració amb Proactiva Open Arms, en el qual pretenem ajudar a la mateixa ONG en les seves feines de rescat i així poder salvar vides en el Mediterrani. En aquest cas, el dron té la finalitat de controlar una àrea d’inspecció superior a l’actual reduint el temps de detecció i el perill al què s’estén la tripulació de Proactiva Open Arms a l’hora de realitzar un rescat en alta mar.

Un altre projecte és Locust, en aquest cas, el paper principal de la tecnologia dron és acabar amb la pobresa que provoquen les plagues de llagosta en gran part de regions en Àsia i Àfrica a partir del control i el monitoratge d’aquestes plagues. L’objectiu principal del dron és sobrevolar zones remotes i de difícil accés en la cerca dels eixams de llagosta de manera més ràpida, segura, eficient i econòmica. A més a més, pretén fomentar l’ajuda humanitària, la sensibilització i conscienciació del medi ambient i la seva sostenibilitat.

Una de les vostres claus és apostar per les persones, especialment pel talent jove. Com els feu partícips en la tecnologia dron?

Des d’Hemav Foundation mentoritzem i tutoritzem els estudiants i els derivem la presa de decisions assumint que cometran errors i aquests formaran part del seu aprenentatge. El nostre propòsit és que els estudiants busquin l’excel·lència, ja que d’això depèn que els projectes humanitaris tinguin un gran impacte en l’àmbit social i puguin ajudar a centenars i milers de persones, com és el cas dels projectes de Freeda i Locust.

Així mateix, comptem amb el projecte KIDS, activitats dirigides a alumnes d’entre 8 i 12 anys que promouen noves tendències educatives STEAM, incloent-hi la tecnologia dron com a eix vertebrador i relacionat amb la resta de tecnologies i competències claus en els diferents nivells del sistema educatiu. L’activitat educativa consta de la realització del contingut d’unes maletes tecnologies que continguin diverses activitats, en les quals es treballin cadascuna de les facetes de l’operativa i el muntatge de la tecnologia dron.

Quin paper juga la innovació en el progrés de la nostra societat?

El món és un entorn en constant canvi i és per això que la societat deu estar preparada per fer front i adaptar-se a aquests canvis socials. La innovació en la societat suposa fer front i adaptar-se a aquests canvis socials. I és per aquesta raó que les persones no poden quedar-se enrere en aquesta evolució. Avui a dia, la innovació ha aportat grans beneficis a la humanitat, essent el seu objectiu principal: facilitar i estalviar esforç i temps a les persones en les seves feines quotidianes. En definitiva, la innovació és un factor primordial pel benefici i el futur desenvolupat d’una societat canviant que aporta avantatges i ha solucionat grans problemàtiques humanitàries al llarg de la història.

Quin és el teu somni?

Les persones hem de ser el canvi que volem veure en el món i és per això que hem d’aportar el nostre granet de sorra per fer el món un lloc millor. El somni de la Fundació Hemav i també el meu és – a partir del compromís de la tecnologia, la innovació i les persones – sumar experiències que ens permetin aconseguir un major impacte per salvar vides. Volem que cada petita acció i pas que realitzem ens porti a poder sumar píndoles de felicitat i que la nostra contribució al món faci que aquest món millor a través de la tecnologia dron.