La entrevista de la setmana – ‘Hem de treballar per donar a la recerca científica el reconeixement que es mereix a nivell social’, Prof. David Pérez, III Premi Fundació Banc Sabadell a les Ciències i l’Enginyeria

Hem parlat amb el Prof. David Pérez García, III Premi Fundació Banc Sabadell a les Ciències i l’Enginyeria 2019 per les seves contribucions en el camp de la Matemàtica i la Informació Quàntica és una figura central en física-matemàtica, i és reconegut per la seva contribucions que connecten Informació Quàntica, espais de Banach i Teoria d’Operadors. Les seves contribucions inclouen el desenvolupament matemàtic de la teoria de tensors aplicats a la matèria condensada i els seus profunds avenços utilitzant la teoria de l’operador per estudiar les desigualtats de Bell. Finalment, basant-se en les idees de Gödel i Turing en la dècada de 1930, ha aconseguit demostrar indecidibilitat en la Física Quàntica.

Aprofitem per recordar que tenim les convocatòries obertes dels nostres premis: Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica, a les Ciències i a l’Enginyeria i a la Investigació Econòmica fins al 30 de març. Aprofita l’oportunitat i presenta la teva candidatura aquí.

Aquest premi té com a objectiu reconèixer la trajectòria de joves investigadors que destaquen per la seva excel·lència, com valores que entitats com la Fundació recolzin el talent jove de les Ciències i l’Enginyeria? Crec que és crític. D’una banda, la Ciència i l’Enginyeria són la base del progrés i del benestar social. D’altra banda, són precisament els valors de la joventut, com la il·lusió, l’inconformisme o el desig de trencar amb els establerts, que permeten produir avenços significatius en la ciència i l’enginyeria.

Com creus que aquest tipus de premis ajuda a la divulgació de la recerca científica? Una de les principals deficiències de la nostra societat és que hi ha poca difusió de la recerca científica, que al seu torn vol dir que la ciència i el seu futur no solen ser un debat social i polític. Aquest tipus de premis ajuda aquest canvi.

Com definiries la relació entre la ciència i la matemàtica amb la innovació? Les matemàtiques sempre han jugat un paper central en la ciència. Avui, amb l’auge de la computació i les seves aplicacions, encara juguen un paper més important en el desenvolupament tecnològic.

Quina és la importància de la recerca científica al nostre país? Penso que aquest aspecte és encara molt millorable. Hem de treballar per a que la investigació científica tingui el reconeixement que mereix a nivell social. Premis com el de la Fundació Banc Sabadell et permeten moure’t en aquesta direcció.

Podríes explicar breument, en paraules que tots entenguem, en què es basa la teva línia d’investigació? Treballo en problemes matemàtics relacionats amb la física quàntica. D’una banda, en el problema de la comprensió i classificació de les propietats exòtiques a causa de la física quàntica que poden aparèixer en materials a molt baixa temperatura. D’altra banda, en problemes relacionats amb l’ús d’efectes quàntics per transmetre informació de forma més segura, coneguda com a Criptografia quàntica. Gran part de la meva feina ha estat desenvolupar i utilitzar noves tècniques matemàtiques en aquests problemes.

Finalment, com un matemàtic acaba dedicant-se a la informació quàntica? En el meu cas va ser gràcies a Ignacio Cirac, qui va veure que la meva formació matemàtica podria ser útil en el camp de la informació quàntica i em va oferir la possibilitat de fer una estada postdoctoral en el seu grup de recerca per explorar-la. Acceptar la seva oferta va ser una de les millors decisions de la meva vida.