L’entrevista de la setmana – “La fotografia és el primer art tecnològic”, Pepe Font de Mora, director de Fundació Foto Colectania

Hem parlat amb Pepe Font de Mora, director de la Fundació Foto Colectania, entitat que té com a objectiu difondre la fotografia i donar-la a conèixer en l’àmbit social, artístic i educatiu. Fa uns dies, van inaugurar una nova exposició, ‘Laia Abril. On Abortion’ que es pot visitar fins al 9 de juny…

Quin és el paper de la fotografia actualment en plena era digital? I… quin hauria de ser? La fotografia ha canviat radicalment en l’era digital, a més de tècnicament (per la simplificació de les eines per a realitzar fotografies), fonamentalment per la capacitat de compartir-les i difondre-les. Veiem – que no sempre mirem – infinitat d’imatges cada dia i la fotografia s’ha convertit en una eina clau per a comunicar-nos. Els centres de fotografia procurem ser una plataforma per a gaudir d’aquest mitjà, i també reflexionar sobre la complexitat que ha adquirit la imatge en la cultura contemporània.
En temps en els quals qualsevol persona fa fotos amb el seu telèfon intel·ligent… com poseu en valor la fotografia en paper? Precisament l’excés d’informació i d’imatges, ha generat la paradoxa que necessitem imatges no virtuals sinó físiques. Per això molts creadors tornen als processos analògics i a plasmar els seus treballs en llibres de fotografia.
Com potencieu, des de Foto Colectania, la fotografia per a arribar a tots els públics? Programant exposicions que abasten els variats universos amb els quals es relaciona la fotografia: creació contemporània, història, arxius, col·leccions, música, etc. I tan important com l’anterior amb una programació d’activitats on-line i off-line que reflexionen sobre la fotografia i la imatge.
Quin paper juga la innovació en el món de la fotografia i en concret en Foto Colectania? Sempre ens ha agradat recordar que la fotografia és el primer art tecnològic i, per tant, com a centre especialitzat en fotografia, sempre hem sentit el repte de realitzar projectes que tractin de reflexionar sobre com la fotografia i el nou ecosistema de la imatge ha canviat després de la implantació de la tecnologia digital i internet. Programes que ja van per la seva quarta edició com DONI o Correspondències  tracten des de diferents punts de vista i continguts aquesta mateixa qüestió amb l’objectiu de també arribar a públics molt diversos. A més dels continguts que tracten, aquests programes aposten també pels formats innovadors, amb activitats que passen en el nostre espai de Foto Colectania, però també online. És el cas també d’imagenred.org, una plataforma de perfil pedagògica que ofereix unes idees inicials perquè els tutors-professors de centres educatius treballin amb els estudiants des del context de les imatges. Se suggereixen activitats, trobades i debats -per a ocupar-se a l’aula i fora d’ella- amb l’objectiu que els estudiants aprenguin a desenvolupar habilitats de comprensió i judici crític, en relació a la funció i ús que fem de les imatges.
Actualment, es pot visitar l’exposició ‘Laia Abril. On Abortion’… què és el que es trobaran els que visitin aquesta mostra? El treball d’una jove creadora sobre una realitat com l’avortament des d’una perspectiva molt interessant: el seu extraordinari esforç per investigar i documentar aquest tema en moltes cultures i països, al costat de l’ús molt conscient i mesura de la fotografia, manté sempre la perspectiva que ens ho està comunicant des de la seva mirada personal d’artista. Una mostra molt valenta d’una fotògrafa que està obtenint un excepcional reconeixement amb aquesta sèrie.
Algun somni a complir des de Foto Colectania? Molts, per descomptat, però un molt concret: que la nostra pròxima exposició sobre ‘La Moguda i la fotografia’, que es presenta aquest estiu en el reconegut festival de fotografies Els Rencontresd’Arles (i que exposarem a la tardor a Barcelona) tingui una llarga i reeixida itinerància internacional.