‘La co-creació és la clau per a aconseguir resultats excel·lents en el sector cultural”, Borja Ezcurra, director adjunt del Teatro Real

Amb motiu del segon concert del Ciclo Jóvenes Talentos Fundación Banco Sabadell amb el Teatro Real, hem parlat amb el seu director adjunt per a conèixer com està sent l’acolliment del Cicle.

Amb el ‘Ciclo Jóvenes Talentos Fundación Banco Sabadell’ es posa en valor el talent jove. A més, se’ls dóna la gran oportunitat d’actuar en una institució de referència com és el Teatre Real, què suposen iniciatives com aquestes en el món de la música? D’una banda, una oportunitat professional per als joves talents en una institució de referència en el món de la música i les arts escèniques. En els últims anys, molts joves en acabar els seus estudis superiors s’han vist obligats a desenvolupar la seva carrera professional a l’estranger ja que han tingut dificultats per a trobar les seves primeres experiències professionals a Espanya. Per aquest motiu, per a la Fundació Amics del Teatre Real és fonamental desenvolupar aquest tipus d’iniciatives per a millorar la inserció laboral d’aquests joves, que han de continuar creixent professionalment i aportant el seu talent en les institucions culturals del nostre país. Perquè això es faci, és imprescindible el suport que brinden organitzacions com la Fundació Banc Sabadell.
Per un altre, aquest Cicle representa també una iniciativa que facilita l’accés a la música clàssica als joves, els quals poden accedir als concerts del Cicle de manera gratuïta, i oblidar-se que aquest gènere musical està reservat a determinades classes socials. Per al Teatre Real, el públic jove és una prioritat, perquè la música clàssica necessita ser entesa, valorada i escoltada pels joves.
El format innovador d’aquest cicle de concerts suposa també un repte professional per a aquests músics, ja que a més d’interpretar les peces musicals, les contextualitzen per a guiar l’escolta del públic, explicant el moment vital i compositiu dels seus creadors, amb exemples seleccionats de les obres. En definitiva, aquest format ens descobreix que cada vegada és més necessari a convertir als músics no sols en intèrprets sinó també en mediadors culturals.
Com està sent l’acolliment d’aquest Cicle? Estem molt contents amb l’acolliment que ha tingut aquesta iniciativa, ja que en qüestió d’hores vam haver de tancar les inscripcions al primer concert. Per al Teatro Real, i per descomptat per a la Fundación Amigos, els joves són fonamentals. Treballem diàriament perquè, amb aquestes noves propostes i projectes, sentin el Teatre cada vegada més a prop.
Els joves sempre ens transmeten el seu desig de trobar espais on poder compartir afició i sensacions amb altres joves com ells. Per tant, estan encantats amb aquest Cicle que els permet gaudir de la música clàssica junts i poder comentar-ho  tant amb els músics intèrprets com amb altres afeccionats. Ja tenim a molts apuntats per a assistir als pròxims concerts i amb ganes de més.

rpt

A més, es tracta d’un Cicle en el qual també està implicada la Escuela de Música Reina Sofia, amb qui també col·laborem, ja que són els seus propis alumnes els músics d’aquest Cicle. Creus que la co-creació és clau per a la cultura? Efectivament, considero que la co-creació és la clau per a aconseguir resultats excel·lents en el sector cultural. Des de fa anys, col·laborem amb la Escuela Superior de Música Reina Sofia, sens dubte l’escola de referència i més prestigiosa del país, i aquesta relació ens confirma que crear projectes conjuntament com el Ciclo Jóvenes Talentos Fundación Banco Sabadell és una garantia per a aconseguir l’èxit. Entre les dues institucions hem anat aportant diferents punts de vista i propostes fins a arribar al projecte idoni. Ja tenim noves idees per a la segona edició del cicle ;). Així mateix, ens agrada crear projectes comptant amb l’opinió crítica i els suggeriments del nostre públic jove, al qual preguntem en cada projecte, quina espera del Real.

Per al Teatro Real, quin paper juga la innovació? Per al Teatre Real la innovació té un paper essencial. La programació artística cerca sempre l’equilibri, per aquest motiu compta amb títols d’òperes poc coneguts del segle XX com és el cas de La Pasajera de Weinberg o òperes barroques inèdites que s’han reconstruït recentment com és el cas de Aquiles en Esciros. En aquest Cicle hem volgut fer referència a aquests dos títols innovadors, que enriqueixen la nostra programació i l’allunyen de les propostes predominantment conservadores presents en la majoria dels escenaris.
A més, l’impuls digital, tecnològic i audiovisual és un dels principals objectius del Teatre Real. Algunes de les iniciatives més destacades han estat la creació d’una nova plataforma digital de continguts, My Opera Player, o el nou CRM del Teatre, gràcies al suport de Telefónica.
Finalment, com ja he comentat, la innovació també està molt present en els formats. Quan plantegem aquest cicle de concerts, teníem molt clar que no podia tenir un format tradicional, en el qual els músics entren a l’escenari i saluden; toquen el repertori programat; el públic els aplaudeix, saluden i es van. La redefinició dels formats de música clàssica convencionals és molt necessària sobretot quan van destinats al públic jove. Per aquest motiu, el Ciclo Jóvenes Talentos Fundación Banco Sabadell és un cicle en el qual els músics interactuen amb el públic, els expliquen les peces, i en finalitzar s’estableix un petit col·loqui entre espectadors i intèrprets, que fan que l’experiència de tots dos sigui molt més activa.