La Biennal Ciutat i Ciència 2023: Un homenatge a la vida

A finals de febrer, entre els dies 21 i 26, es va celebrar la tercera edició de la Biennal Ciutat i Ciència, organitzada per la FECYT, l’Ajuntament de Barcelona i el Círculo de Bellas Artes de Madrid, amb la col·laboració de la Fundació Banc Sabadell. Aquesta edició ens ha convidat a reflexionar sobre com abordar, des de la ciència, l’art i la innovació, els reptes que la nostra societat afronta en el món contemporani. Ha estat la primera edició en format presencial després de la COVID19, context que n’ha inspirat la temàtica: la vida. En concret, les relacions de la nostra espècie amb l’entorn natural, humà i digital, fent una visió activa i propositiva d’aquesta ciència que promou la convivència i que ens apropa i empeny a la participació, mentre obre la porta a una implicació ciutadana més gran.

Per primera vegada, la Biennal s’ha celebrat simultàniament a Barcelona i Madrid, teixint vincles de col·laboració entre les dues capitals científiques i culturals. A Madrid, es va viure una gran acollida de públic, amb una participació de 3.500 persones. Valerio Rocco, director del Círculo de Bellas Artes, espai que ha acollit la Biennal a Madrid, ens explica el perquè de la decisió de compartir aquesta edició de l’esdeveniment entre les dues ciutats “Si treballen juntes, Madrid i Barcelona són una potència imbatible a l’àmbit científic i cultural, i aquesta Biennal pretenia construir un pont entre les dues ciutats”.

El compromís del Círculo de Bellas Artes amb la cultura, la ciència i la innovació, eixos de la Biennal, es materialitza en iniciatives com el “Foro I+D+C” o els “Diálogos para una innovación crítica”, tots dos projectes en què col·laborem des de la Fundació Banc Sabadell. Rocco comparteix que “des de l’Ajuntament de Barcelona i la FECYT van pensar que la nostra institució era un soci natural per portar la Biennal també a Madrid. Fer-ho, a més a més, en una institució cultural i durant la setmana d’ARCO ha estat un senyal per potenciar les relacions entre art, ciència i tecnologia”.

A Barcelona, la Biennal ha tingut lloc a vint-i-dos espais diferents, entre ells, l’Edifici Teatre del CCCB, la Residència d’Investigadors CSIC o la Capella del MACBA, on s’han celebrat iniciatives com ara debats, exposicions o performances. Algunes han estat “la Nit de ciència”, on investigadors del CSIC han acostat els seus projectes a la ciutadania, i les passejades científiques pel Raval, on els participants han pogut conèixer més sobre la forta vinculació d’aquest barri amb la ciència.

Rocco valora molt positivament aquesta tercera edició de la Biennal, en particular, les interaccions que han sorgit en les diferents propostes de la seva programació: “va ser emocionant veure científics de renom assistint als experiments dels nens. Els petits científics no sabien que davant seu tenien investigadors mundialment coneguts. En aquell moment, el passat i el futur de la ciència es miraven a banda i banda d’una taula de laboratori, improvisada sota la majestuosa cúpula del nostre Saló de Ball”.