Intel·ligència Artificial per i per a les persones. Fundació ELLIS Alacant.

Fundación ELLIS Alicante

Quan tens el privilegi de parlar amb Nuria Oliver, enginyera en telecomunicacions, doctora en Intel·ligència Artificial (IA) pel MIT i una de les investigadores en informàtica d’Espanya amb més reconeixement internacional, és impossible no contagiar-te de la seva passió per la Intel·ligència Artificial i entendre per què crear tecnologia és canviar el món. La Nuria ho contextualitza molt bé quan ens explica que “vivim en un món tecnològic, on la IA es troba en el cor de la Quarta Revolució Industrial en la qual ens trobem immersos”. La seva passió, talent i compromís, l’ha portat a crear i dirigir la Unitat ELLIS Alacant, l’única fundació sense ànim de lucre d’Espanya dedicada a la investigació d’excel·lència en IA centrada en les persones, amb un clar objectiu en aconseguir un impacte socioeconòmic positiu.

Convivim amb la Intel·ligència Artificial gairebé sense saber-ho, enriquint el nostre dia a dia. Estem en contacte amb una tecnologia que aprèn, s’adapta i creix amb nosaltres. La IA representa una gran oportunitat per a les societats que volen estar a l’ avantguarda de l’actual societat del coneixement. “Malgrat la importància estratègica de la Intel·ligència Artificial, Europa s’ha quedat enrere de Nord-Amèrica i Xina en la investigació, innovació, desplegament i ús de la Intel·ligència Artificial en la societat”- explica Nuria – “ELLIS neix com una resposta a aquesta situació, per crear noves condicions competitives a Europa, que permetin atraure i retenir el talent investigador d’excel·lència –  tant júnior com sènior”.

Així, des de la Fundació Banc Sabadell, compromesos amb l’impuls del talent jove, no hem dubtat en sumar esforços amb la Fundació ELLIS Alacant. La nostra col·laboració suposa el finançament dels doctorats en IA de quatre joves investigadors vinculats al programa europeu ELLIS de doctorat desenvolupat a la Universitat d’Alacant. Ells són Piera Riccio, Adrián Arnaiz, Aditya Gulati i Gergely Németh, quatre joves que amb la seva línia d’investigació a IA canviaran, segur, el món en què vivim.

Piera centra la seva tesi doctoral en les implicacions socials de l’ús d’algoritmes d’Intel·ligència Artificial a les plataformes de xarxes socials. És fascinant veure com els algoritmes estan definint el flux d’informació en la nostra societat i marcant nous paradigmes de comunicació de masses davant els quals hem d’estar atents.

D’altra banda, el focus de la tesi d’Adrián són la justícia i la transparència algorítmiques. En concret, es proposa abordar els desafiaments que suposen les implicacions ètiques de les decisions que pren la Intel·ligència Artificial, incloent conceptes com la privacitat, la transparència, la responsabilitat, la fiabilitat, l’autonomia i l’equitat.

Aditya proposa analitzar computacionalment i investigar el comportament humà resultant dels nostres biaixos cognitius. L’objectiu principal de la seva investigació és incorporar la comprensió d’aquests biaixos humans als nostres sistemes d’Intel·ligència Artificial per dissenyar eines que ens ajudin a prendre millors decisions.

L’aprenentatge federat i la justícia algorítmica centren les àrees d’estudi del doctorat de Gergely. L’equitat o la justícia en la Intel·ligència Artificial són també un camp que ha guanyat rellevància en els últims anys i genera la necessitat d’una anàlisi de consciència. En la intersecció dels dos camps podem trobar noves solucions per a problemes existents en l’ aprenentatge automàtic centralitzat, però també per a nous problemes que són exclusius de les arquitectures de formació d’ aprenentatge federat.

Des de la Fundació Banc Sabadell estarem atents als avenços d’aquestes investigacions i de la trajectòria d’aquests quatre joves que amb el seu talent ens ajudaran a avançar com a societat.

Ara entenem el sobrenom de la Fundació ELLIS Alacant: “Institut d’Intel·ligència Artificial centrada en la Humanitat”, ja que els projectes portats a terme tenen com a objectiu investigar i desenvolupar solucions tècniques a través d’una IA per i per a les persones. “Amb ELLIS Alacant tenim una oportunitat única a la nostra ciutat, regió i país de contribuir que la IA sigui la nostra millor aliada” ens explica Nuria. Per a nosaltres, la Fundació Banc Sabadell, donada la singularitat d’ELLIS Alacant pel seu compromís amb la investigació jove d’excel·lència en Intel·ligència Artificial per i per a les persones, és un privilegi col·laborar.

Fundación ELLIS Alicante