“Estem en el moment crític per despertar i poder deixar un llegat marí sostenible per als més petits”. Elena Ojea, Premi Fundació Banc Sabadell a la Sostenibilitat Marina 2023

Ojea, líder del grup Future Oceans Lab al Centre de Recerca Mariña (CIM) de la Universitat de Vigo, centra la seva recerca en la gestió sostenible de recursos, l'equitat social i la cura dels modes de vida vinculats al mar.

FOTO ©Andrés Fraga

Elena Ojea, investigadora del Centre de Recerca Mariña (CIM) de la Universidad de Vigo i líder del grup Future Oceans Lab, ha estat guardonada amb el Premi Fundació Banc Sabadell a la Sostenibilitat Marina 2023 pel seu treball en l’adaptació i la transformació dels sistemes socioecològics marins i en l’avaluació de la vulnerabilitat i riscos davant del canvi climàtic.

El jurat del premi, presidit per la Dra. Isabel Cacho, ha valorat la perspectiva holística del treball que desenvolupa Elena Ojea en què integra “no només aspectes ecosistèmics de la sostenibilitat marina, sinó el vessant més social, posant èmfasi en la visió de justícia i equitat i incloent-hi la perspectiva de gènere”. El jurat també ha destacat el paper de la Dra. Ojea en panells internacionals com l’IPCC, la FAO i el High Level Pannel for Sustainable Ocean Economy on les seves aportacions per a l’assessorament de noves polítiques a l’esfera internacional han estat “altament valorades”.

La investigació d’Elena Ojea està dedicada a les solucions adaptatives per als sistemes socioecològics marins, que permeten la gestió sostenible de recursos, l’equitat social i la cura dels modes de vida vinculats al mar. La seva línia explora en quina mesura i per quines raons les comunitats dependents del medi marí, com ara els pescadors artesanals, i els instruments de conservació, com les àrees marines protegides, són capaços de respondre als impactes del canvi climàtic. En la seva recerca combina l’ús d’índexs de risc, anàlisi de xarxes socioecològiques i models estadístics de comportament humà per identificar estratègies d’adaptació i transformació en els sistemes marins.

En la meva investigació reflexiono sobre les relacions entre la societat i els oceans, especialment en el context actual de canvi climàtic. Em motiva contribuir al canvi urgent que com a societat hem de fer posant fre al canvi climàtic, i aprofitant l’oportunitat d’adaptar-nos de manera socialment justa i inclusiva. Estem en el moment crític per despertar i poder deixar un llegat marí sostenible per als més petits.” ha explicat la Dra. Ojea, qui ha afegit que rebre aquest premi li fa especialment il·lusió perquè significa “ser reconeguda per una comunitat científica a la qual admiro profundament. M’emociona saber que soc part d’un gran esforç col·lectiu que impacta en la sostenibilitat dels oceans.

El Premi Fundació Banc Sabadell a la Sostenibilitat Marina va ser creat el 2022, en col·laboració amb Seastainable Ventures, amb l’objectiu d’incentivar i reconèixer el treball dels científics espanyols al camp de la regeneració del medi marí, així com a l’explotació sostenible dels seus recursos, i en concret, aquelles investigacions que mostrin evidències tangibles de la seva aplicabilitat i incidència. El guardó forma part, juntament amb els premis a la Investigació Econòmica, a la Investigació Biomèdica i a les Ciències i l’Enginyeria, del compromís de la Fundació Banc Sabadell de promoure la recerca i l’educació, amb un interès especial en l’impuls al talent jove.

Aquest premi, a més, s’emmarca en el marc d’actuació ESG, el Sabadell Compromís Sostenible, que cerca impulsar actuacions de transformació que contribueixin al desenvolupament sostenible i la lluita contra el canvi climàtic. Josep Oliu, president de Banc Sabadell, lliurarà el premi el proper 15 de novembre en un acte celebrat a Vigo.

Més sobre la Dra. Elena Ojea

Llicenciada en Ciències Ambientals per la Universidad de Salamanca, i Doctora en Economia per la Universitat de Santiago de Compostela. A la seva trajectòria postdoctoral, Elena Ojea ha estat al Centre Basc de Canvi Climàtic (BC3) i a la Universitat de Califòrnia a Santa Bàrbara on es va especialitzar en l’adaptació al canvi climàtic. L’any 2016 va aconseguir un Projecte del Consell Europeu de Recerca (ERC Starting Grant).

Actualment participa en diversos projectes europeus realitzant anàlisis de riscos i vulnerabilitat climàtica de sistemes marins (FutureMARES, ACTNOW i MPA-Engage), finançats per Horizon2020 i Interreg-Med. A més, la seva investigació té un alt impacte internacional, participant en projectes internacionals per a organismes com la FAO, i informes per al Panell d’alt nivell per a una economia sostenible dels oceans i per al Panell Intergovernamental de Canvi Climàtic de l’ONU (IPCC). Ojea ha estat autora principal del capítol sobre oceans al sisè Informe de l’IPCC sobre Impactes i adaptació.

Jurat del Premi Fundació Banc Sabadell a la Sostenibilitat Marina 2023

El jurat del Premi està presidit per la Dra. Isabel Cacho i integrat per la Dra. Conxita Ávila, el Dr. Ángel Borja, la Dra. Emma Cebrián, el Dr. Emilio Fernández, la Dra. Núria Montserrat, el Dr. Stefano Pogutz, el Dr. José Luis Sánchez Lizaso, el Dr. Rafael Sardá i el Dr. Jorge Miguel Terrados.