“Aquest Programa ens ha fet recapacitar i ens ha ajudat a pensar en com orientar i dirigir la nostra carrera professional una vegada completem els nostres estudis”, alumnes del projecte #FolkMusicChallenge del Programa de Emprendimiento e Innovación Social de la Escuela de Música Reina Sofía

Des del curs 2016-2017 impulsem amb la Escuela Superior de Música Reina Sofía el Programa de Emprendimiento e Innovación Social amb l’objectiu que els alumnes puguin desenvolupar habilitats que van més enllà de la interpretació i, al mateix temps, són conscienciats del paper que juguen com a artistes en la societat que els envolta. Hem parlat amb tres de les alumnes que participen en aquest Programa i que han posat en marxa el projecte #FolkMusicChallenge, elles són Ekaterina Kornishina (flautista), Eva Rabchevska (violinista) i Bella Chich (viola).

Què és el #FolkMusicChallenge? #FolkMusicChallenge és un projecte que hem desenvolupat tres alumnes de la Escuela Superior de Música Reina Sofía dentro del Programa de Emprendimiento e Innovación Social que imparteix la Escuela. Al principi el plantejament era organitzar un concert amb alumnes de l’Escola de diferents orígens per a mostrar la seva música tradicional però, a causa de les restriccions per la Covid-19, vam haver de reorientar tot el projecte i va néixer la idea de fer un challenge en xarxes socials, a través dels nostres comptes d’Instagram (@katekornish, @rabchevska, @bellka_chich), en el qual convidem a intèrprets de música clàssica de tot el món a gravar-se i pujar als seus perfils personals un vídeo tocant una obra del folklore del seu país natal.

Quins són els objectius que es va plantejar aquest projecte? A la Escuela estudiem al voltant de 150 alumnes de més de 30 països diferents. Això ens ha permès conèixer la riquesa i diversitat cultural que existeix. L’objectiu d’aquest projecte és dirigir la mirada dels estudiants que toquen i estudien música clàssica a les arrels de la música tradicional. La música folklòrica porta dins un ADN històric i cultural especial, que el públic pot comprendre d’una forma més ràpida i senzilla que per altres mitjans. És una de les formes més accessibles per a sentir l’atmosfera de cada país. Les nostres arrels són una extensió de nosaltres, així que volíem mostrar més dels nostres orígens i, alhora, aprendre més sobre la gent amb la qual estudiem a l’Escola. D’altra banda, aquest exercici té també una part lúdica, ajudant a alleujar la tensió psicològica que suposa el dur procés d’aprenentatge de la música clàssica i ens ajuda a recordar que la música és, a més, una forma d’entreteniment, que es pot cantar i ballar amb ella. Molts estudiants estem lluny de les nostres famílies i països, i aquest projecte pot ajudar-nos a compartir els nostres sentiments i acostar els nostres orígens al nostre entorn més immediat.

Quins reptes us heu trobat i superat en el seu desenvolupament? La major dificultat va ser que el projecte va néixer com un concert en directe a l’aire lliure, pensat com una festa de la diversitat cultural per a ser gaudit amb el públic, però, amb la pandèmia de la Covid-19, que va portar amb si el confinament i restriccions en tota mena d’activitats, vam haver de donar-li un gir radical per a, mantenint l’essència, adaptar-lo al que era possible desenvolupar. Un altre punt complicat ha estat el treballar en equip enmig d’aquestes dificultats i en un context emocional complicat.

Quins aprenentatges heu adquirit durant la formació del programa d’emprenedoria? Sens dubte la necessitat de ser capaces d’afrontar situacions imprevistes i incontrolables, responent ràpidament als canvis de les circumstàncies amb solucions imaginatives.

Quin missatge li enviaríeu altres joves músics que s’estiguin plantejant o posant ja en marxa els seus propis projectes musicals? Que saber fer alguna cosa no significa que vagi a funcionar. Molt sovint molts músics que són grans intèrprets imaginen projectes ideals que pensen que es poden implementar fàcilment. No obstant això, la majoria de les vegades és molt probable que la realitat sigui bastant diferent. No cal perdre la fe en aquests moments i hem d’estar preparats per a acceptar la realitat i saber afrontar els obstacles que puguem trobar en el nostre camí. Tot té solució amb esforç, treball i dedicació.

Com valoreu que entitats amb Fundació Banc Sabadell i la Escuela de Música Reina Sofía apostin per la creació i impuls de programes com aquests? De manera molt positiva. Programes com aquest són molt necessaris. Crec que, desprès de les leccions d’instrument que hem rebut en la Escuela, aquest és un dels programes més importants que hem cursat. Ens ha fet recapacitar i ens ha ajudat a pensar en com orientar i dirigir la nostra carrera professional una vegada completem els nostres estudis en la Escuela.