“La beca m’ha donat accés a una educació de primer nivell”. Parlem amb Pablo Balaguer, becat per la Fundació Banc Sabadell a la Escuela Superior de Música Reina Sofía

Pablo Balaguer (Alfarp, 1995) és un dels nostres alumnes becats a la Escuela Superior de Música Reina Sofía, en concret a la Càtedra d’Oboè. Aquest any 2023 ha estat destacat com l’alumne més excel·lent de la seva càtedra, diploma del qual li va fer entrega el juny passat, S.M. la Reina Sofía a l’Acte de Clausura del Curs Acadèmic 2022-2023.

Hem pogut parlar amb ell per conèixer més sobre la seva història personal i com l’ha ajudat aquesta beca, que impulsem a la Fundació Banc Sabadell des del 2017 amb l’objectiu de promoure el talent, premiar l’excel·lència i reconèixer l’esforç.

Parla’ns sobre la teva relació amb la música i breument sobre la teva trajectòria. Per què vas decidir estudiar música i concretament per què et vas decantar per l’oboè?

M’he criat a un poble de València, i a tots els pobles d’aquesta regió hi ha una gran tradició musical i acostumen a tenir banda de música. Així que és una cosa que fas pràcticament sense adonar-te’n, perquè molts dels teus amics i coneguts també ho fan. Vaig decantar-me per l’oboè pel seu so fosc i la seva capacitat expressiva i de fer grans línies melòdiques. Des que el vaig sentir em va semblar un instrument especial.

Com valores el teu progrés a la Escola Superior de Música Reina Sofía?

Molt positivament. Personalment ho dividiria en dues parts, una d’adaptació i disciplina per complir amb allò que em requerien els meus nous mestres i així poder tenir una tècnica sòlida amb l’instrument, i, d’altra banda, una etapa més de desenvolupament artístic amb l’activitat que programa l’escola i la feina que he aconseguit en orquestra simfònica.

I a nivell personal, què t’emportes?

Ha estat un viatge de tres anys en què he pogut conèixer molts companys de diferents nacionalitats, amistats que m’emporto per sempre. A més, gent jove amb molta professionalitat i projecció de la qual també he après molt fent música junts o bé escoltant-los. Madrid ha estat una ciutat que m’ha encantat i on em quedaré perquè tinc oportunitats per treballar i perquè m’agrada viure aquí. També he tingut la sort de viatjar a diferents països d’Europa amb la música i m’emporto molts records i anècdotes. Ha valgut molt la pena venir a Madrid a l’Escola a estudiar.

Què ha suposat per a tu ser beneficiari de la beca Fundació Banc Sabadell?

He tingut molta sort en ser becat per la Fundació Banc Sabadell. Això m’ha donat accés a una educació de primer nivell, amb uns professors de màxima qualitat que, en molts casos, es desplacen des d’altres països per venir a fer-nos classe. Estic molt agraït a la Fundació Banc Sabadell pel seu suport.

I què suposa per a tu el reconeixement a l’alumne més excel·lent de la Càtedra?

Em sembla un bonic reconeixement a la feina feta durant tot l’any i un record molt especial per a la meva família, que va poder ser present a l’acte de lliurament amb S.M la Reina Doña Sofía. També crec que qualsevol dels meus companys de càtedra ha treballat molt i seria mereixedor per igual, per aquest motiu també ho valoro molt positivament.

On et veus en el futur? Quina és la teva aspiració més gran?

És una pregunta força difícil de respondre, perquè mai sabem que passarà. Em veig treballant en el que m’agrada que és la música, suposo que tocant l’oboè en orquestra com estic fent ara mateix a diverses de les orquestres professionals de Madrid, però sense saber el destí concret per d’aquí a uns anys. Per mi, personalment, l’aspiració és que hi pugui haver un equilibri entre la vida professional i la personal, on tingui temps per a la meva família, amics, fer esport i gaudir de la natura, que m’encanta. Crec que aquest equilibri és molt important per a la meva felicitat en el futur.