Entrevista de la setmana – “Matadero Acción mutante és un espai que connecta el talent jove amb la producció artística en resposta a l’emergència climàtica”, Amanda Masha Caminals, Co-directora i comissaria de l’Instituto Mutante de Narrativas Ambientales (IMNA)

Entrevistem a Amanda Masha Caminals, comissaria de l’Instituto Mutante de Narrativas Ambientales (IMNA) de Matadero Madrid, el laboratori de Matadero Madrid que impulsa projectes sobre la crisi planetària de l’art, la ficció i altres estratègies de mobilització ciutadana. També és la fundadora de l’Organització Translocalia, una xarxa d’artistes, comissaris i dissenyadors per elevar el futur a través de l’art.

Un any més, del 17 al 22 de febrer, se celebrarà Matadero Acción Muntante: una setmana intensiva de tallers dirigits a un centenar d’estudiants de disseny, arquitectura i cinema de diferents escoles i universitats de Madrid en què co-crearan amb l’artista Liam Young, l’storyboard del primer episodi de la sèrie de televisió titulada Cli-Fi TV Series. Cli-Fi TV Series és un projecte de l’IMNA, el laboratori de Matadero Madrid que promou projectes sobre la crisi planetària des de les estratègies d’art, ficció i mobilització ciutadana.

Fins a quin punt pot contribuir aquest taller als processos de “naturació” o “salvatjament urbà” que les ciutats estan iniciant? La naturació urbana és una manera d’entendre l’urbanisme que emfatitza les infraestructures verdes (arbres, parcs, boscos, etc.) — una xarxa estratègicament planificada d’espais semi-naturals amb entorns dissenyats per a la realització de serveis com purificació d’aigua o augment de la qualitat de l’aire, en lloc d’infraestructures grises tradicionals. El projecte Cli-Fi TV series en el qual s’emmarca aquest taller es proposen escenaris de ficció en els quals aquests processos es porten a l’extrem i dibuixa futurs no apocalíptics a través de la producció audiovisual, faules de naturalesa persuasiva i capaces d’aglutinar la complexitat d’aquests processos. L’objectiu és contribuir a la creació de nous imaginaris col·lectius, narratives útils en la nostra adaptació al canvi climàtic que ens permetin una comprensió més àmplia de l’ésser humà en relació amb altres espècies. El Matadero Acción Mutante és el punt de partida per a la creació d’aquestes visions que ens ajudaran a comprendre la idea de “sostenibilitat” i la transformació real de les ciutats en funció de la mateixa.

Creus que és possible que a través de la ficció puguem transformar els entorns urbans per a una millora de les ciutats? En la linia dels projectes de l’IMNA, Cli-Fi TV series posa l’art, la ficció i les estratègies interdisciplinàries en el centre dels processos de co-creació. Les parcel·les dels episodis de la sèrie estan construïdes per artistes i cineastes, juntament amb planificadors urbans, agents de servei civil, biologistes, dissenyadors i altres ciutadans a través d’una sèrie de tallers. El procés de creació de la sèrie es planteja en aquest sentit com un backcasting — una eina per planificar projectes a llarg termini que consisteix en crear o seleccionar una visió desitjable per al futur i que serveixi per a realitzar els objectius concrets als quals voleu arribar, per a l’urbanisme a ciutats concretes. La qüestió de backcasting és “què he de fer avui per aconseguir la meva visió?” D’aquesta manera, a més de promoure els imaginaris col·lectius de futurs desitjables, el projecte prova el potencial de la ficció per ajudar-nos a dissenyar noves polítiques d’adaptació al canvi climàtic a les nostres ciutats.

¿Quin paper juga el talent jove en aquest taller? La idea de la “sostenibilitat”, que es descriu com l’equilibri entre la nostra espècie i els recursos naturals, comporta una sèrie de canvis radicals en el nostre estil de vida amb el creixent sentit que el que està en joc no és “salvar el planeta”, sinó el propi espècie humana. En resposta a aquesta reflexió, moltes de les demandes per a les transformacions polítiques i socials estan sent dirigides per grups de joves ciutadans compromesos amb l’emergència climàtica. La Cli-Fi TV Series es planteja com a producció audiovisual per ser distribuïda com una sèrie televisiva amb l’ambició d’apel·lar al públic en general i contribuir a aquest canvi de mentalitat, formes de relació i hàbits. Amb molt de compte que el talent jove i compromès és una de les principals palanques de canvi en el nostre procés d’adaptació al canvi climàtic, el taller Matadero Acción mutante involucra alumnes d’escoles de disseny, arquitectura i cinema de Madrid a la procés de creació de la sèrie.

Què suposa per a Matadero Acción Mutante rebre suport d’entitats privades com la Fundació Banc Sabadell que aposten per recolzar i fomentar el talent jove? Matadero Acción Mutante és un espai que connecta el jove talent amb la producció artística en resposta a l’emergència climàtica. És un espai únic de caràcter processional per al disseny de possibles futurs que, per la seva innovadora naturalesa, necessita la col·laboració d’entitats que aposten per iniciatives experimentals com la Fundació Banc Sabadell. Gràcies a la col·laboració amb la Fundació, Matadero Acción mutante acollirà en la seva 2020 edició al voltant d’un centenar d’estudiants sota la direcció de l’artista Liam Young i farà la presentació pública de l’obra resultant com un estudi obert.