Camerata Garnati: rescatant el patrimoni musical i empoderant joves talents

FOTO: © José Zapata

La música clàssica és un tresor cultural que ha perdurat al llarg dels segles, però darrere de cada obra hi ha compositors i joves talents treballant per fer sentir la seva veu. En aquest context, neix Camerata Garnati, una orquestra de càmera que busca donar veu a autors i intèrprets que no tenen el reconeixement que mereixen. Els seus pilars fonamentals s’assenten en l’impuls a joves músics, la investigació musical i la difusió d’un repertori encara desconegut.

Pablo Martos és violinista, compositor, director. El seu esperit inquiet i creador, l’ha portat a impulsar diferents projectes com la Garnati Ensemble de la qual és fundador amb el seu germà Alberto Martos. El Pablo ens explica que aquest projecte sorgeix de la preocupant manca d’inserció laboral en què es troben músics intèrprets de gran qualitat: “Des de la meva experiència com a catedràtic de violí al Conservatori Superior de Granada, he pogut observar com nombrosos alumnes finalitzen els seus estudis de grau, de vegades continuen la seva formació en entitats de prestigi a l’estranger, i en tornar al seu país, no troben una institució per desenvolupar-se professionalment.

A aquesta inquietud se li afegeix el compromís amb el talent jove “Sempre he cregut que el valor jove era important i necessari per avançar en els diferents llenguatges estètics i interpretatius, per oferir l’art de la interpretació de la música clàssica des de nous enfocaments i propostes.” A més, gràcies a la seva tasca com a investigador doctor i col·laboracions amb entitats com OE Oficina, o l’ICCMU, va descobrir obres de gran qualitat del patrimoni musical del nostre país que tal com ens explica: “podrien aportar noves propostes a les programacions habituals provocant al públic la curiositat per conèixer el patrimoni musical que dona identitat a la seva pròpia història.

FOTO: © José ZapataEl treball realitzat amb aquesta iniciativa aporta a cada jove músic les eines necessàries, tant formatives com d’experiència professional, per establir un pont real entre els estudis i el mercat laboral a través de beques formatives subvencionades per la pròpia orquestra. El Pablo ens explica que el perfil que s’ha buscat per a la Camerata Garnati ha estat “el d’intèrprets amb flexibilitat disposats a interpretar fonamentats en una filosofia molt concreta”, es tracta de “joves que sent ja professionals i havent finalitzat els seus estudis encara no estan integrats al mercat laboral. La plantilla es complementa amb altres professionals de més recorregut artístic que els assessoren.”

Els joves becats reben classes instrumentals impartides per solistes de l’orquestra, així com del mateix Pablo Martos, director titular, i participen de manera activa als assajos, proporcionant-los l’oportunitat de treballar un repertori encara desconegut.

El passat 22 de setembre els 15 joves músics becats, més altres intèrprets de més recorregut, van realitzar un concert al teatre Isabel la Catòlica. La seva proposta titulada “La orilla del mundo” va començar amb una obertura barroca del compositor espanyol García Fajer, composta en estil italià, i va continuar amb la interpretació de la Tardor de Vivaldi, per donar la benvinguda a aquesta nova estació amb una de les obres més emblemàtiques de la història de la música.

El Pablo destaca que el concert “va suposar un gran èxit a causa del nivell artístic obtingut i la repercussió social del mateix. Molts assistents van manifestar el seu entusiasme, no només amb els aplaudiments, sinó en les salutacions als intèrprets després del concert. Ens deien que els va semblar emocionant assistir a una estrena mundial com va ser l’obra de José Luis Greco i que fos música que els arribava al cor, fet que no sempre és usual en la creació contemporània. Altres van remarcar com era d’interessant conèixer compositors espanyols desconeguts ja que es tractava d’una aportació totalment nova.”

Pel que fa a la millora artística dels becats, el Pablo afegeix que “ha estat veritablement remarcable. S´ha pogut comprovar que fora d’un entorn acadèmic i treballant directament en un entorn professional el progrés ha estat exponencial”.

Lucía Fornell, violí segon a Camerata Garnati, ens comparteix com va ser la seva experiència: “el fet que siguem un grup relativament petit fa que puguem treballar coses concretes, fins i tot fora de la partitura, fora de la música, tractant conceptes filosòfics, conceptes musicals , que són super enriquidors per a persones com jo que hem acabat la nostra formació acadèmica oficial”. Per la seva banda, Blanca Martín, violinista de la formació, afegeix que “a diferència d´altres agrupacions, també es treballa d´una forma individualitzada que suposa una oportunitat única.

Aquesta iniciativa no només es preocupa per la música, sinó que també té un fort compromís social i educatiu. Camerata Garnati es converteix en una eina per desenvolupar projectes solidaris i sostenibles, començant amb la formació d’aquests joves músics i establint col·laboracions amb diverses ONG.

Des de la Fundació Banc Sabadell, no dubtem a sumar forces amb aquest projecte, per la seva tasca en la promoció de la música clàssica i la inclusió de joves talents al món de la interpretació musical.