Banc Sabadell deposita el fons documental històric del Banco Gallego a la Xunta de Galícia després de la seva restauració

Banc Sabadell oficialitza el préstec, en règim de comodat, d’una gran part del fons històric de Banco Gallego a la Xunta de Galícia, per la seva custòdia en el Arquivo de Galícia, institució adscrita a la Conselleria de Cultura, Educació i Ordenació Universitària, amb seu a la Ciutat de la Cultura, a Santiago de Compostel·la. La documentació, que ha estat restaurada i inventariada per l’Arxiu Històric de Banc Sabadell (AHBS), abasta del període cronològic comprès entre 1760 i 1900.

L’acte presentació de l’arxiu va tenir lloc aquest dilluns 6 de març amb la participació del president de Banc Sabadell, Josep Oliu, i el president de la Xunta, Alberto Núñez Feijóo. En l’acte també van estar presents, entre d’altres, el conselleiro de Cultura de la Xunta, Román Rodríguez; el director general de SabadellGallego, Pablo Junceda; el conseller de Sabadell Gallego Emilio Pérez Nieto, impulsor de la cessió de l’arxiu a la Xunta; Ana Isabel Vázquez, directora de la Fundación Cidade da Cultura; José Luis Negro, conseller director general de Banc Sabadell.

Alberto Núñez Feijóo, acompañado polo conselleiro de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria, Román Rodríguez, presidirá o acto de entrega do fondo documental histórico do Banco Gallego ao Arquivo de Galicia por parte da Fundación Banco Sabadell. No Arquivo de Galicia (monte Gaiás, s/n).
foto xoán crespo
06/03/17

Recuperació de patrimoni històric

L’objectiu d’aquest préstec és conservar, custodiar, difondre i facilitar el seu accés públic perquè pugui ser consultat per qualsevol ciutadà. En total, s’han traslladat 633 llibres entre els quals es troben llibres majors, diaris de comptes bancaris, llibres copiadors de cartes, llibres de factures, relacions amb deutors i escriptures de societats.

Orígens del Fons Documental

Amb l’adquisició del Banco Gallego, Banco Sabadell va incorporar la documentació de caràcter històric d’aquesta entitat, la qual constitueix un valuós patrimoni d’interès per a Galícia per ser testimoniatge d’un període històric i de l’activitat d’un sector econòmic i financer que va contribuir al desenvolupament de la societat gallega. Des de la citada adquisició de Banco Gallego, Banc Sabadell és el propietari del fons documental.

Banc Sabadell, conscient de la rellevància del fons documental, ha dut a terme la seva recuperació –entre febrer de 2014 i novembre de 2015– mitjançant el tractament arxivístic i la restauració per part de l’equip professional de l’Arxiu Històric Banc Sabadell (AHBS).
Els orígens de Banco Gallego, nom que va prendre l’entitat en 1987, es remunten a la societat que va fundar Manuel Pérez Sáenz en 1845. Al llarg dels anys va ser prenent noves denominacions: Societat Manuel Pérez Sáenz (1845-1884); Fills de Pérez Sáenz (1884- 1901); Olimpio Pérez, Societat Regular Col·lectiva (1901-1909); Olimpio Pérez i Fills, Societat Regular Col·lectiva (1909-1915); Fills de Olimpio Pérez, Societat Regular Col·lectiva (1915-1956); Banc de Fills de Olimpio Pérez, S.A (1956-1964).
El 31 de desembre de 1964 Banc Fills de Olimpio Pérez, S. a. es va fusionar amb el Banc de Crèdit i Inversions i aquest va prendre el nom del BCI (1965 fins a 1987). A la fi dels anys 70, la família Pérez Sáenz, va perdre el control del banc. En 1982 Banc Central va comprar el paquet d’accions de Banc de Crèdit i Inversions i va passar a denominar-se Banc Gallego (1987-2013). En 2013 Banc Sabadell va adquirir Banco Gallego.