“B-Value no és només un programa on et fan treballar dur, sinó un lloc on somiar, on donar-li la volta a tot i, quantes més vegades millor, només així s’és capaç d’evolucionar”, Meritxell Martorell, fundadora de Yoga Sin Fronteras, entitat finalista de la quarta edició de B-Value

Yoga Sin Fronteras, és una de les entitats finalistes i premiades de la quarta edició de B-Value, el programa d’innovació per a líders del Tercer Sector que impulsem juntament amb Ship2B. Hem parlat amb la seva fundadora, Meritxell Martorell, per a saber més sobre el que fan en el seu dia a dia però també per a saber què els ha aportat el seu pas pel programa.

Què és Yoga Sin Fronteras? Som una associació sense ànim de lucre. Democratitzem el ioga i la meditació i compartim els seus beneficis amb col·lectius vulnerables o en risc d’exclusió social. Volem que totes les persones, independentment del seu gènere, edat, classe social o capacitats puguin gaudir del benestar físic i mental. Gràcies a la nostra xarxa de professors de ioga voluntaris ens desplacem setmanalment per a oferir classes adaptades i gratuïtes a diferents entitats socials de Barcelona i reduir les malalties físiques i mentals dels usuaris. Col·laborem en centres de Salut Mental, amb nens en el Casal dels Infants,  persones refugiades, amb dones i persones amb discapacitat intel·lectual.

Què us ha aportat el vostre pas per B-Value? Abans d’entrar en B-Value, no teníem cap estratègia de creixement o finançament. Encara així, amb només 7 mesos de vida i pràcticament sense recursos econòmics, aconseguim posar en marxa programes de voluntariat amb 8 entitats socials arribant a 100 beneficiaris a la setmana. Avui dia hem duplicat aquestes xifres: Yoga Sin Fronteras compta amb una xarxa de 15 voluntaris, arribant a més de 200 beneficiaris cada setmana. A més, gràcies al suport de B-Value, hem definit la nostra estratègia de finançament i identificat la nostra proposta de valor: oferir formacions oficials i gratuïtes als nostres usuaris perquè ells mateixos es converteixin en professors de ioga. Ja hem format a un total de 23 joves a Sud-àfrica i 2 a Espanya. Potenciem així la inclusió laboral i generem un major impacte social.

Ha estat un punt d’inflexió per a vosaltres, com a entitat, el fet de participar en B-Value? Totalment, gràcies a la nostra participació en el programa hem estat capaços de creure en nosaltres mateixos i potenciar el model híbrid. On nosaltres som capaços de generar recursos propis per a no dependre sempre d’ajudes o subvencions. Hem après que dependre de la filantropia no és el millor. Per tant, ens hem reinventat. Oferim classes i tallers especialitzats de pagament com a Ioga per a embarassades o ioga per a principiants. Els beneficis d’aquests cursos sostenen i alimenten el projecte social.

Què heu après? I.. què heu desaprès? Bffff. Hem après tantes coses que ens és impossible resumir-ho en un paràgraf! Han estat 8 mesos d’aprenentatge continu, de webinars, de mentorías específiques amb professionals que s’impliquen i intenten donar-te els millors consells per a millorar i ajudar-te a complir els objectius. Hem après que perquè un projecte tiri endavant es necessita molta disciplina, molta estructura però, sobretot, moltes ganes i imaginació! B-Value no és només un programa on et fan treballar dur (que també) sinó un lloc on somiar, on donar-li la volta a tot i, quantes més vegades millor, només així s’és capaç d’evolucionar.

Què creieu que B-Value li va aportar a Yoga Sin Fronteras? Yoga Sin Fronteras ha crescut gràcies al B-Value, ens hem professionalitzat i, el més important, hem cregut en nosaltres mateixos i en el nostre projecte, alguna cosa que costa molt quan no tens recursos propis i quan, com en el nostre cas, ets encara una entitat molt jove. Aquest programa va confiar des de l’inici en la nostra iniciativa, ens va donar suport i ens va deixar clar que per a créixer es necessiten ganes, idees i molta feina. Ens van assegurar que anàvem a créixer i així ha estat. Yoga Sin Fronteras és avui dia una entitat sostenible, amb cursos i tallers propis, amb programes de voluntariat i amb moltes altres idees per a continuar complint la nostra missió, que el benestar físic i mental sigui una cosa accessible per a totes les persones.

Recomanaríeu a altres entitats que participessin en B-Value? I si és així, què els recomanaríeu per a aprofitar al màxim el seu pas pel programa? Per descomptat! Gràcies a aquest programa aprendran moltíssim sobre el tercer sector. Es professionalitzaran, tindran noves idees i li faran un volt al seu projecte o entitat.  Veuran que les sinergies i aliances són alguna cosa importantíssim, s’adonaran que tots els elements compten, que cal tenir clar els objectius, l’impacte que hi ha darrere de cada acció i la proposta de valor que et diferencia de la resta. És necessari innovar, és imprescindible ser sostenibles per a evolucionar.  El nostre consell seria que aprofitin cada webinnar, cada mentoría i cada jornada de treball al màxim. Cal reconèixer que també hi ha dies difícils en els quals t’ho qüestiones tot i no veus gens clar. Hi ha moments en els quals es fa complicat conciliar el teu treball i l’associació amb el programa ja que requereix d’esforç i disciplina, però de veritat que val la pena i, encara que hi hagi dies en què costa veure-ho, aquest programa és un ventall de possibilitats. Gràcies B-Value per l’oportunitat!