Arxiu Històric Banc Sabadell – La col·lecció de maquinària de banca de l’Arxiu Històric Banc Sabadell.

El fons documental i la col·lecció de l’Arxiu Històric Banc Sabadell (AHBS) estan formats per un nombre important de documents i objectes històrics resultant de l’activitat de negoci del Grup. Entre d’altres, una de les col·leccions destacades de l’AHBS és la de maquinària d’oficina i operativa bancària, una part de la qual s’exposa en una sala de l’edifici de l’AHBS.

Aquesta col·lecció consta de 88 peces i el seu abast cronològic va des de principis del segle XX fins a principis del segle XXI. Algunes de les peces són específiques de l’operativa bancària (sumadores, calculadores, comptadores de monedes i bitllets, gravadores de cintes, xecs i targetes, facturadores, registradores, màquines de comptabilitat, caixa forta i franquejadores), i d’altres són més genèriques per a les tasques administratives (màquines d’escriure, ordinadors personals, rellotges de control horari o, fins i tot, grapadores). A través d’aquesta col·lecció de màquines es pot veure l’evolució de l’operativa de l’entitat.

Dels fabricants de les màquines exposades destaquem: Adler, Burroughs, Dixi, Facit, Honey Bull, Iberselex, ITT, NCR, Nixdorf Computer, Olivetti, Olympia, Precisa, Remington, Sundstrand, Triumph, Underwood, Walther, etc. Cal destacar dues peces en la col·lecció: la màquina de comptes corrents Remington del primer terç del segle XX, i el primer ordinador de Banc Sabadell, un NCR model 315 de l’any 1968. Aquest ordinador va permetre l’automatització de diversos processos de treball als departaments de BS i va marcar una fita important en la història de la informatització de l’entitat.