Alba Castro, guanyadora del V Premi de Disseny ANFACO-Fundació Banc Sabadell

“Em sembla fonamental que entitats com ANFACO-CECOPESCA i la Fundació Banc Sabadell promoguin iniciatives que aposten per la feina i el talent dels joves dissenyadors gràfics. Crec fermament que reconeixements com aquest posen en valor la nostra feina i ens ajuden a obrir-nos portes de cara al món laboral”, Alba Castro, guanyadora.

La Fundació Banc Sabadell i ANFACO-CECOPESCA impulsen el Premi de Disseny amb l’objectiu de reconèixer i fomentar el talent creatiu de joves dissenyadors i mostrar-ne així els treballs. El jurat d´aquesta cinquena edició, després de revisar les 179 candidatures participants, ha decidit atorgar el V Premi de Disseny ANFACO – Fundació Banc Sabadell a Alba Castro, una jove dissenyadora gràfica de 22 anys, per la seva proposta de packaging “Un bon pescador”. S’ha valorat la creativitat i la professionalitat d’execució del disseny en conjunt. La neteja del disseny, amb un predomini del blanc i negre sobre el qual contrasta una enginyosa reinterpretació del logomarca “Cata la Lata” aplicada en colors vius. El tractament i la càrrega emotiva de les il·lustracions que representen un pescador afectuós en diferents situacions, que utilitza amb versatilitat, jugant amb el front i el revers dels estoigs. El resultat en conjunt desenvolupa una història coherent, homogènia, que fa família en integrar amb destresa les diferents categories de producte.

Aquest disseny s’utilitzarà per envasar les llaunes que es fan servir a la campanya de promoció de consum de conserves de peix i marisc, anomenada “Cata la Lata”, durant el proper any. A més de la guanyadora, s’han seleccionat 10 finalistes que, juntament amb la proposta premiada, s’ha editat un catàleg digital que es pot consultar al següent enllaç.

El jurat ha estat format per reconeguts professionals del sector del disseny gràfic, audiovisual i artístic: Miquel Molins, president de la Fundació Banc Sabadell (president del jurat); Roberto Alonso, secretari general d’ANFACO-CECOPESCA (vicepresident del jurat); Román Pereiro, director de l’agència CANAL UNO i professor associat de comunicació audiovisual i publicitat de la Universitat de Vigo; Ana Soler, artista multidisciplinar i docent i investigadora a la Facultat BBAA de Pontevedra i directora del grup de recerca “dx5, digital & graphic art research” de la Universitat de Vigo; Emilio Gil, dissenyador gràfic i fundador el 1980 de Tau Diseño, y Pati Núñez, dissenyadora gràfica especialitzada en branding i packaging i la primera dona en guanyar el Premi Nacional de Disseny l’any 2007.

A l’acte, celebrat al Palacio de la Oliva de Vigo, hi van assistir diferents representants de l’àmbit artístic, publicitari, polític i empresarial. Durant l’acte van intervenir el conselleiro do Mar, Alfonso Villares; el president de la Fundació Banc Sabadell, Miquel Molins; el president d’ANFACO-CECOPESCA, Iván Alonso-Jáudenes i el secretari general, Roberto Alonso.

Parlem amb la guanyadora del premi, Alba Castro

Alba Castro García (Castropol, 2001) és una dissenyadora gràfica asturiana que actualment resideix a Madrid, on ha finalitzat aquest any el grau en Disseny Multimèdia i Gràfic a UDIT. Gran apassionada de les arts plàstiques des de petita, destacant especialment en dibuix i pintura. Llavors va poder forjar bases que li servirien posteriorment a la seva carrera, amb especial interès en la il·lustració aplicada al disseny. Recentment guardonada amb el seu equip als prestigiosos premis Laus amb la proposta d’una revista, vol continuar formant-se en el disseny editorial, el packaging i la direcció d’art.

Què suposa per a tu rebre aquest Premi de Disseny ANFACO-Fundació Banc Sabadell?
Per mi és una gran alegria rebre aquest premi, no només a nivell professional, sinó també personalment m’omple d’emoció que la meva feina i dedicació d’aquests anys es vegi reconeguda. Aquesta oportunitat m’inspira i anima a continuar treballant al mateix camí.

Sobre el teu disseny premiat… ens podries explicar en què consisteix?
Vaig voler fer un disseny diferent, en què, a més de mostrar el producte, aparegués la figura humana que és clau en tot el procés. Per això vaig dissenyar un personatge neutre que interactua de forma simpàtica amb el producte. D’una banda, aquest personatge fa referència als pescadors i les mariscadores gallegues, ja que sense la feina un producte d’aquesta qualitat no seria possible. D’altra banda, també fa una picada d’ullet al consumidor que gaudeix del producte, buscava que pogués sentir-se identificat amb el disseny, independentment de la seva edat.

L’estil d’il·lustració està format per formes grans i acabats arrodonits, que resulten en un personatge de gran amabilitat i proximitat. Tot i que el producte es mostra amb unes proporcions similars a com seria a la vida real, destaca sobre el personatge gràcies al farcit en negre.

La cara del darrere del packaging se soluciona il·lustrant la persona per l’esquena, així tot l’envàs passa a ser el propi personatge. Pel que fa al color, s’aposta pel blanc i negre, que no sol ser habitual en aquest tipus de mercat, i colors vibrants al logotip de Cata la Lata que ajuden a identificar cadascuna de les varietats.