300 joves, 800km i 42 dies, una experiència d’intercanvi i transformació socio-educativa

La Transpirenaica Social Solidària (TSS) ha permès que 300 joves hagin participat en la quarta edició en la qual han recorregut fins a 800 km durant 42 etapes. Un dels objectius que persegueix aquesta marxa és caminar pels Pirineus per ser part d’un repte de transformació social posant en contacte a joves amb professionals, empresaris de diferents sectors i educadors aprofitant la muntanya com a context i ajudar-los en la seva inserció sociolaboral obrint nous camins per a aquests joves i oferint-los una oportunitat per projectar el seu futur.

Fins a 300 joves han participat en aquesta edició procedents de diferents associacions de tota Espanya en la qual a més de caminar i compartir vivències, els professionals han organitzat diferents activitats com per exemple mentoring a través de tallers de reflexions, responsabilitats, orientació, comunicació, consells per parlar en públic, convivència, companyia i valors; i fòrums de debat amb temàtiques d’interès per al creixement i la formació dels joves com són el emprendimiento, la innovació social i la promoció del talent.

transpirenaica-social-solidaria-5

Alguns testimonis

Els joves que han participat procedeixen de països com Hondures, Bolívia, Equador, Mèxic, Colòmbia, Guinera Conacri, Guinea, Mali, Sudan, Somàlia, Senegal, Camerun, el Marroc, Israel, Palestina, Rússia, Pakista, Índia, Taiwan, Euskadi, Aragó, Navarra, Catalunya, Andorra, València, Madrid, Andalusia, Canàries o Galícia. Molts d’ells actualment estan estudiant Formació Professional i Cicles Formatius.

“En el nostre segon any participant hem pogut descobrir en nosaltres mateixos aquesta força i capacitat d’esforç que de vegades no sabem que tenim”, Carolina da Silva, Natalie, Maider, María, Christian i Laura, de Fundació Jlundain-Haritz Berri.
Aquesta experiència ha estat fantàstica des del primer dia. M’ha sorprès molt aquest projecte, veure com a persones que no es coneixien de res han arribat a ser una part de la nostra vida”, Jonathan (estudiant de Batxillerat científic)
Ha estat el meu primer any en la TSS i, sens dubte, ha estat una experiència espectacular, tots units caminant per a un món millor. Amor, il·lusió i molta pau és el que sento ara i el que em porto per a casa després de l’experiència”, Marta 823 anys, estudia Infermeria)

La TSS m’ha obert els ulls i permès descobrir-me a mi mateixa. Acabo aquesta experiència amb ganes de fer coses”, Lucía (20 anys, estudiant de Magisteri Infantil).

“Aquest any en la TSS em vaig amb bastants idees i tasques per treballar. He tornat a somiar”, Polina (20 anys, de Rússia).

transpirenaica-social-solidaria-4

Valors de la TSS

Durant el camí s’han generat vivències on els joves han desenvolupat valors tan importants com són la superació d’un mateix, la companyonia i el lideratge. Aprendre i compartir vivències amb les persones que s’han anat trobant al llarg de la marxa també els ha servit per connectar i afavorir la seva projecció de futur.

Una vegada acabada la travessia, la TSS realitza un seguiment d’aquests joves organitzant sortides mensuals a la muntanya, activitats culturals així com donar a conèixer el projecte en escoles i centres educatius.

Segons el director de la TSS, Ignasi de Juan, “els joves, part fonamental del projecte, valoren positivament l’experiència i volen repetir”.