Reunim més de 20 museus per reflexionar sobre com incorporar la IA en el sector cultural

La Fundació Banc Sabadell ha reunit a la iniciativa SumArte més de 40 directors i representants de més de 20 museus i centres artístics de referència amb l’objectiu de generar sinergies i reflexionar, de manera conjunta, sobre com aprofitar la intel·ligència artificial i altres tecnologies disruptives per transformar el sector cultural.

Durant la sessió, representants de diferents entitats museístiques amb què la Fundació col·labora a tot el territori espanyol han treballat junts per aportar diferents mirades sobre el sector, amb l’objectiu d’impulsar la innovació i buscar de quina manera la tecnologia pot ajudar el sector cultural .

La jornada ha tingut lloc a la Fundació Joan Miró a Barcelona i ha estat dinamitzada per la companyia artística Kubbo dedicada a generar experiències d’art i innovació i l’empresa tecnològica Interacso especialitzada en solucions basades en IA. A més, ha comptat amb professionals de Banc Sabadell experts de Data i IA els qui han participat a la jornada com a mentors ajudant les entitats a elaborar les seves propostes.

Sonia Mulero, directora de la Fundació Banc Sabadell, ha donat la benvinguda a l’acte juntament amb Marko Daniel, director de la Fundació Joan Miró, i Xavier Prats Monné, membre del patronat de la Fundació Banc Sabadell. “Impulsant aquests espais on compartir i sumar es generen sinergies i reflexions que faciliten que entitats d’un mateix sector puguin trobar solucions per a reptes compartits. A través de la col·laboració i l’intercanvi de coneixement i experiències entre entitats podem ajudar a enfortir els seus projectes i maximitzar-ne l’impacte”, ha ressaltat Sonia Mulero, qui ha afegit: “La IA és una oportunitat i un repte, creiem que utilitzada de forma ètica i responsable pot ser una força positiva que enriqueixi i promogui la cultura i les arts en diverses formes.

De izq. a dcha.: Xavier Prats Monné, miembro del patronato de la Fundación Banco Sabadell; Sonia Mulero, directora de Fundación Banco Sabadell y Marko Daniel, director de la Fundació Joan Miró.

Entre les entitats que han participat a la jornada hi ha el MACBA, el MNAC, el Círculo de Bellas Artes de Madrid, el CCCB, el Museo Thyssen-Bornemisza, el IVAM, el MARQ, la Fundació Foto Colectania, Fundos, el Centro Azkuna, el Museu Egipci de Barcelona, l’Acadèmia de Belles Arts de Sabadell, la Fundación Antonio Gala, la Fundació Sónar, la Fundación Cidade da Cultura de Galicia, la Fundació Museu Picasso, la Fundación Castell del Remei, l’Associació cultural l’Eixam, Photographic Social Vision, l’Associació d’Artistes Visuals de Catalunya (Hangar), a més de la Fundació Joan Miró.

La IA tindrà una aplicació interdisciplinària; implicarà totes les àrees d’activitat que tenim, des de la programació a la gestió d’arxius, o col·leccions, a la conservació i la restauració d’obres o a la nova creació d’artistes. Agraïm que la Fundació Banc Sabadell hagi confiat en el nostre espai per organitzar aquesta trobada entre museus per compartir temps i coneixement, ja que reforça la necessitat de compartir coneixements entre tots nosaltres i fer comunitat.” ha ressaltat Marko Daniel, director de la Fundació Joan Miró.

Aquestes iniciatives són molt enriquidores perquè de vegades estem molt atomitzats a cada institució i poder compartir preocupacions i experiències amb altres entitats és una cosa insòlita” ha explicat Valerio Rocco, director del Círculo de Bellas Artes de Madrid.

Barbara Epalza, responsable de Màrqueting d’Azkuna Zentroa, ha ressaltat: “Aquesta trobada és una ocasió on conèixer-nos, intercanviar i crear, buscar un temps que moltes vegades no tenim al nostre dia a dia per pensar i ser creatius o no tenir por a dir allò que pensem.

Un dels aspectes que més em va sorprendre de la jornada va ser la gran receptivitat dels participants a adoptar la IA per fer dels museus una experiència més immersiva i memorable per als visitants. No vaig percebre que concebin aquestes tecnologies com una amenaça sinó com una oportunitat, i aquest fet es va veure reflectit en la quantitat i qualitat de les propostes que es van realitzar als successius workshops.” ha explicat Daniel Zamora, membre de l’equip d’Analítica i IA de Banc Sabadell i voluntari de la jornada.

SumArte és una iniciativa de la Fundació Banc Sabadell que s’emmarca en el compromís de l’entitat per treballar en aliances i generar espais de col·laboració i cocreació. En aquesta mateixa línia, l’any passat, la Fundació va impulsar una jornada amb entitats de l’àmbit musical on van sorgir 3 nous projectes, actualment en desenvolupament. A més, el 2022, la Fundació va organitzar una trobada entre entitats culturals i programes de transformació social, entre d’altres exemples.