Repensar la innovació des de l’art

¿Què és la innovació? Amb aquesta reflexió sobre el significat del concepte d’innovar arrencaven els ” Diálogos para una innovación crítica”, una aposta per introduir les humanitats en el debat sobre els valors de la novetat, subratllant la importància de la cultura i la creativitat com a conceptes complementaris a la noció d’innovació tecnològica.

Així, el Círculo de Bellas Artes i la Universitat Autònoma de Madrid, en col·laboració amb la Fundació Banc Sabadell, van organitzar una sèrie de diàlegs entre investigadors universitaris i destacades personalitats del món cultural, polític i social. Nadia Calviño, David Trueba, Fernando León de Aranoa, Christina Rosenvinge o Sacha Hormaechea son algunes de les veus que han passat al llarg de les deu trobades, analitzant conceptes com tradició, novetat, progrés, llibertat o transferència.

“Les humanitats, la cultura i la creativitat poden aportar molt a una altra noció d’innovació complementària amb la tecnològica, i estic segur que aquests diàlegs ho van a aconseguir” explicava a l’inici de les trobades el director del Círculo de Bellas Artes,  Valerio Rocco.

Des d’una mirada cinematogràfica, David Trueba reflexiona sobre com “la innovació és una cosa profunda que només es pot analitzar passat un temps, ha de deixar empremta per significar alguna cosa”. “Innovar significa equivocar-se, però estem en una societat que té tanta por a equivocar-se, que a veure qui és el primer que s’equivoca”, destaca el cuiner i fotògraf gastronòmic Sacha Hormaechea.

La innovació no és necessàriament tecnològica, sinó que moltes vegades és part d’una  reflexió crítica sobre el nostre entorn, el nostre passat i tradicions. Ens permet veure un mateix problema des d’un altre punt de vista, i d’aquesta manera, avançar, també en l’art.  “En aquest moment potser, la gran innovació de l’art hagi estat comprendre que és un producte de consum”, comparteix la Degana Patricia Martínez.

Pots trobar totes les trobades de “Diálogos para una innovación crítica” en el següent enllaç: