La Fundació Banc Sabadell rep el Premi Nacional de Mecenatge Científic

Els Premis Nacionals de Recerca 2021, atorgats pel Govern de la Generalitat i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, han presentat els seus guardonats de l’edició 2021. Els premis reconeixen la important tasca que realitzen mecenes, empresaris, comunicadors i entitats creadores d’ empreses de base científica.

La Fundació Banc Sabadell ha estat reconeguda amb el Premi Nacional de Mecenatge Científic pel seu impuls, des de  la seva constitució, de la ciència multidisciplinària amb el finançament de projectes de recerca i talent científic i el foment de la formació i la divulgació científica.

Miquel Molins, president de la Fundació Banc Sabadell destaca que “promoure activitats de divulgació, formació i recerca en l’àmbit científic és un objectiu fundacional i rebre aquest reconeixement posa en valor sobretot, el compromís i la tasca de totes les entitats científiques amb les quals col·laborem. Estem molt agraïts”.

El físic teòric Maciej Lewenstein ha estat guardonat amb el Premi Nacional de Recerca 2021, que arriba a la seva 32ª edició. Lewenstein (Varsòvia, Polònia, 1955) és professor de recerca ICREA a l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), on dirigeix el grup de recerca en Teoria de l’Òptica Quàntica, mentre que el Premi Nacional de Recerca al Talent Jove 2021 s’atorga a Jelena Radjenović, professora de recerca ICREA a l’Institut Català de Recerca de l’Aigua (ICRA).

El Barcelona Supercomputing Center / Centre Nacional de Supercomputació (BSC-CNS), pel projecte Som investigadors, ha estat reconeguda en la categoria de Comunicació Científica, per l’ús del superordinador MareNostrum 4 per fer atractives les matèries STEM per a l’alumnat de cicle mitjà d’educació primària, amb especial èmfasi en les nenes, contribuint a reduir la bretxa de gènere en aquest camp. El Centre de Visió per Computador (CVC) i Intel Intelligent Systems Lab han rebut el Premi Nacional al Partenariat Público-Privadat en R+I pel desenvolupament conjunt del simulador de codi obert sense ànim de lucre CARLA.

L’IRB Barcelona i ICREA han estat guardonats amb el Premi Nacional de Recerca a la Creació d’una Empresa de Base Científica per la creació de l’spin-off Ona Therapeutics, que investiga i desenvolupa noves teràpies contra la metàstasi tumoral.  Aquesta iniciativa és liderada per Valerie Vanhooren i Salvador Aznar, aquest últim reconegut el 2014 pel Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica.

La consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis, ha destacat que el palmarès històric dels Premis Nacionals de Recerca reconeix el talent de tothom que treballa en el sistema català de recerca: “El nostre sistema de recerca és acollidor, com ho és el nostre país, i rep persones de tot el món atretes per un sistema potent,  amb molta projecció, que ofereix moltes oportunitats i un entorn idoni”. Per tant, “és lògic que aquests investigadors acabin fent carrera científica a Catalunya i aconsegueixin les màximes fites”, ha afegit la consellera Geis.

Per la seva banda, el director general de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, Jordi Mas, ha subratllat que els Premis Nacionals de Recerca “signifiquen més de tres dècades de divulgació de l’activitat dels investigadors, universitats, centres de recerca i les diferents entitats del sistema català de recerca i innovació”. En aquestes 32 edicions dels guardons, s’ha reconegut a un total de 61 investigadors/es i 35 entitats

L’acte de lliurament dels Premis Nacionals de Recerca 2021 serà el proper dimarts 7 de juny al Teatre Nacional de Catalunya de Barcelona, presidit pel M. Hble. Sr. Pere Aragonès, president de la Generalitat de Catalunya, i la participació de la Sra. Gemma Geis, consellera de Recerca i Universitats i presidenta de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI).