El Dr. Joan Monràs, XXII Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació econòmica per la seva innovadora recerca en el camp de la immigració.

El Dr. Joan Monràs, Research Advisor al Banc de la Reserva Federal de San Francisco i professor d’economia a la Universitat Pompeu Fabra, ha estat premiat amb el XXII Premi Fundació Banc Sabadell a la Recerca Econòmica per les seves investigacions innovadores en el camp de la immigració.

El jurat d’aquesta edició, presidit per Teresa Garcia-Milà, ha destacat les innovadores aportacions del Dr. Monràs que “mostren que els efectes de la immigració depenen no sols de la interacció dels immigrants amb els residents establerts al mercat laboral, sinó també als mercats d’habitatge i consum i en les seves aportacions fiscals netes”. A més, afegeix que “la seva distinció entre efectes a curt i llarg termini ha permès conciliar evidència prèvia aparentment contradictòria sobre els efectes de la immigració sobre diferents treballadors i llocs.”

Les línies de recerca del Dr. Joan Monràs se centren en els camps d’economia laboral, economia urbana i comerç internacional. Ha publicat a revistes internacionals de reconegut prestigi com l’American Economic Review, el Journal of Political Economy i el Journal of Labor Economics. Els seus articles estudien l’efecte de la immigració al mercat laboral i com les economies locals s’ajusten a xocs econòmics i canvis de polítiques. També ha estudiat com la immigració i les disparitats racials afecten la distribució geogràfica de l’activitat econòmica.

A més, el Dr. Monràs ha rebut diversos premis i beques com la beca Ramon y Cajal, la beca de la Fundación Ramon Areces, l’Upjohn Institute Early Career Research, el Young Labor Economist prize de l’Associació Europea d’Economistes del Treball (EALE, per les seves sigles en anglès), i l’Excellence in Refereeing Award de la Review of Economic Studies.

La majoria de projectes que fem els investigadors en economia són projectes a molt llarg termini, ja que intenten construir una visió completa i profunda dels fenòmens que estudiem. Rebre el premi és un impuls per seguir dedicant esforç i temps a entendre el món que ens envolta i intentar contribuir a la investigació econòmica de la millor manera possible” ha destacat el Dr. Monràs.

El Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Econòmica, que es convoca des de l’any 2002, té com a objectiu incentivar i reconèixer la feina dels investigadors espanyols en els camps del coneixement econòmic, empresarial i social, per contribuir a l’anàlisi i la formulació d’alternatives que promoguin el benestar social.

El reconeixement, convocat anualment per la Fundació Banc Sabadell, juntament amb el Premi a la Recerca Biomèdica, el Premi a les Ciències i l’Enginyeria i el recentment creat Premi a la Sostenibilitat Marina, formen part del compromís de la Fundació Banc Sabadell de promoure la investigació i l’educació, amb un interès especial en l’impuls al talent jove.

Josep Oliu, president de Banc Sabadell, va lliurar el premi el dia 4 d’octubre en un acte celebrat a la Seu Central de Banc Sabadell a Oviedo.

Biografia i línia de recerca del Dr. Joan Monràs

Joan Monràs és Research Advisor al Banc de la Reserva Federal de San Francisco i professor d’economia a la Universitat Pompeu Fabra (en excedència). Abans de mudar-se a San Francisco, Joan va ser Kenen Fellow a la Universitat de Princeton i professor d’economia a CEMFI i Sciences Po. També és Research Affiliate al CEPR, investigador associat al CREI (en excedència) i professor associat a la Barcelona School of Economics (en excedència). Monràs va obtenir el seu doctorat en Economia a la Universitat de Columbia el 2014. També té un Màster en Economia per la Universitat Pompeu Fabra, un Màster en Relacions Internacionals per la London School of Economics i és llicenciat en matemàtiques per la Universitat de Barcelona.

La investigació de Joan Monràs se centra a entendre la mobilitat laboral, especialment geogràfica, i com això contribueix a l’equilibri espacial. La seva recerca s’inscriu dins les àrees d’economia laboral, economia urbana i comerç internacional. La seva investigació és predominantment empírica, encara que sol fer servir models per guiar les seves investigacions empíriques o per quantificar la importància de les seves investigacions i estudiar contrafactuals.

Jurat del XXII Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Econòmica

El jurat del Premi està presidit per la Dra. Teresa Garcia-Milà i integrat pel Dr. Javier Andrés, el Dr. Antonio Cabrales, la Dra. Natalia Fabra, la Dra. Nagore Iriberri, la Dra. Núria Mas, el Dr. Diego Puga i la Dra. Marta Reynal-Querol.