La Fundació Banc Sabadell entrega el Premi a la Sostenibilitat Marina a la investigadora Oihane C. Basurko

Premio Fundación Banco Sabadell a la Sostenibilidad Marina

La Fundació Banc Sabadell ha atorgat el seu Premi a la Sostenibilitat Marina, que té com a objectiu incentivar i reconèixer el treball dels científics espanyols al camp de la sostenibilitat marina, en l’explotació sostenible dels recursos i en la regeneració del seu capital natural, a la Dra. Oihane C. Basurko. En concret, la investigadora ha estat premiada per la seva trajectòria professional excel·lent i la gran diversitat de línies de recerca que ha abordat a la seva carrera en l’àmbit de la sostenibilitat i l’economia circular.

El jurat del premi, presidit per la Prof. Isabel Cacho, reconeix l’excel·lent trajectòria professional de la doctora, en la qual destaca l’estudi de les aigües de llast dels vaixells i de les escombraries marines o l’eficiència de la flota pesquera. En totes elles, Basurko ha demostrat un alt nivell de lideratge i ha aconseguit resultats de gran rellevància científica per a la conservació de l’oceà. La seva recerca té un potencial rellevant en termes d’aplicabilitat, impacte i innovació i destaca també la seva projecció social i l’elevat nombre d’activitats de divulgació científica.

“Rebre aquest premi ha suposat, a més d’una gran alegria, un reconeixement a l’esforç i al treball ben fet, una recompensa a les hores que he perdut dels meus fills i família per treballar en una cosa que crec és important per al seu present i futur” ha destacat Basurko. I ha afegit que “és una motivació per a seguir treballant en el desenvolupament de solucions aplicades per a la sostenibilitat marina. El sol fet de tenir un premi a aquest camp aplicat ja és un avenç que dona visibilitat als que hi treballem”.

Les línies d’ investigació de la Dra. Oihane C. Basurko, responsable en l’actualitat dels estudis sobre escombraries marines al centre tecnològic AZTI, es centren en el desenvolupament de solucions dirigides als sectors pesquer, aqüícola, i del transport marítim, així com a les administracions regionals, nacionals i europees, per ajudar-los a adoptar noves conductes, enfocades a la sostenibilitat i a l’economia circular, en relació tant a la contaminació per escombraries marines com a la descarbonització.

Aquest guardó forma part del marc d‟actuació ESG, Sabadell Compromís Sostenible, impulsat pel Banc, que busca promoure actuacions de transformació que contribueixin al desenvolupament sostenible i a la lluita contra el canvi climàtic. El seu president, Josep Oliu, lliurarà el premi el proper 15 de novembre en un acte celebrat a l’Itsasmuseum (Museu Marítim de Bilbao), que comptarà amb la presència de Miquel Molins, president de la Fundació Banc Sabadell, a més de representants institucionals i altres assistents.

Més sobre la Dra. Oihane C. Basurko

Llicenciada en Ciències Ambientals i Graduada superior en Tecnologia Ambiental per la Universitat de Girona, va completar el seu doctorat en el camp de l’avaluació de la sostenibilitat de les tecnologies marines a la Newcastle University (Regne Unit). Durant la seva estada al Regne Unit, va treballar en projectes nacionals i internacionals sobre la gestió de l’aigua de llast, l’anàlisi de la petjada de carboni del transport marítim, i la sostenibilitat ambiental i social marítima. Es va incorporar a AZTI el 2010 i des d’aleshores, la seva línia de treball s’ha centrat en el desenvolupament de solucions dirigides als sectors pesquer, aqüícola, i del transport marítim, així com a les administracions regionals, nacionals i europees. A través de la seva investigació, busca ajudar a adoptar noves conductes, dirigides cap a la sostenibilitat i l’economia circular, en relació tant a la contaminació per escombraries marines com a la descarbonització.

Pel que fa a la contaminació per escombraries marines, la premiada ha coordinat diversos projectes europeus per avaluar la concentració, fonts i zones d’acumulació d’escombraries i microplàstics al golf de Bizkaia. En aquests projectes, ha col·laborat en el desenvolupament d’eines i tecnologies per a la vigilància i gestió de les escombraries marines i estuàriques, el desenvolupament de nous dissenys i models de negoci circulars per a arts de pesca descartades, i la posada en marxa d’iniciatives com la “pesca d’escombraries” al País Basc, amb el propòsit d’educar la societat en bones pràctiques respecte a aquest problema global.

Sobre la descarbonització de les flotes pesqueres, la seva carrera s’ha centrat a estudiar la situació del sector respecte al consum de combustible i la seva petjada de carboni. En aquest sentit, ha col·laborat en el desenvolupament de metodologies per fer auditories energètiques, predicció de consums energètics i exploració de noves tecnologies, com el desenvolupament de dos tipus de dispositius (GESTOIL i SIMUL) dissenyats per monitoritzar i gestionar el consum de combustible.