Entrevista de la setmana – “El programa combina la participació dels escriptors més reconeguts amb els nous talents que comencen a enlairar-se en l’àmbit literari”, Luís Posada, director del Festival Eñe

Aquest és l’onzè any consecutiu que se celebra el Festival Eñe al Cercle de Belles Arts. Com ha evolucionat des del seu inici?El Festival va començar amb un gran èxit d’assistents en la seva primera edició i any rere any hem anat creixent, superant en les últimes edicions els 14.000 assistents. Així mateix, s’ha incrementat la presència de “Eñe” a la ciutat en treure el Festival del Cercle de Belles Arts (tot i que aquest segueixi sent el seu cor) per treballar al costat de les principals institucions culturals de Madrid, com són l’Institut Cervantes, la Biblioteca Nacional d’Espanya, la Reial Acadèmia Espanyola o la Casa d’Amèrica, entre altres, i des de 2017, tenint una extensió a la ciutat de Màlaga. A més, el Festival en aquests últims anys ha comptat amb una direcció literària que ha recaigut en un reconegut escriptor, el que ens permet tenir un “Eñe” molt diferent en cada edició. Fins al moment han assumit la direcció literària Manuel Rivas, Marta Sanz, Antonio Lucas, Luisgé Martín i Sergio del Molino.

Finalment, m’agradaria destacar que, superats els deu anys de Festival, vam decidir que era el moment de tenir un país convidat. No podíem arrencar de millor manera: Mèxic ha estat el país convidat al Festival Eñe 2019.

Efectivament, aquest any celebrem la onzena edició del Festival Eñe. Vam començar el 2009 sent conscients que una ciutat com Madrid tenia diverses cites literàries de rellevància al llarg de l’any, però no comptava amb un festival literari, i considerem que la ciutat ho mereixia. Per això des de La Fàbrica buscàvem un aliat per fer-ho possible, i ràpidament ens vam adonar que el Cercle de Belles Arts era el soci perfecte per crear una veritable festa de les lletres que sota la marca “Eñe” reunís a autors principalment de parla hispana.

En aquesta gran festa literària, es reuneix a més de 130 escriptors que realitzen més de 90 activitats. Quines d’elles són les més rellevants? Amb un programa tan ampli, resulta complicat triar les activitats més rellevants. Plantegem els actes pensant en els públics, oferint una gran diversitat en els continguts perquè tothom trobi alguna activitat que li atregui. El programa combina la participació dels escriptors més reconeguts amb els nous talents que comencen a enlairar en l’àmbit literari. A més, hi ha alguns moments molt emocionants, com és l’acte d’inauguració al Cercle de Belles Arts, que compta amb la participació de les principals veus de les lletres en espanyol, el lliurament del “Premi Festival Eñe”, que reconeix no només una trajectòria literària sinó també un estil humà, i finalment destacaria també l’acte de cloenda del Festival, que amb un caràcter més festiu sol creuar la literatura amb altres disciplines artístiques com la música o les arts plàstiques.

El director literari d’aquest any és Sergio del Molino. Per què heu triat una personalitat com ell? Quins paràmetres utilitzeu per escollir un escriptor o un altre? A l’hora de pensar en un director o directora literària valorem molt la coherència en la seva trajectòria, així com la capacitat per dotar d’un discurs propi als continguts del programa. Si fem una mirada enrere, veiem que el programa de cada edició s’identifica molt amb l’escriptor que ha estat a la direcció literària i això li dóna una identitat cada any a Eñe que ens agrada. Quan pensem en la direcció literària pel Festival Eñe 2019 ho teníem clar: Sergio del Molino era l’autor perfecte per a això i vam tenir l’honor que acceptés la nostra invitació. És un escriptor amb gran qualitat i profunditat en la seva obra literària, i com a periodista s’ha convertit en aquests darrers anys en una de les veus de referència. Ens venia molt de gust veure el segell personal que podia imprimir al Festival, i sens dubte el programa ha estat molt sòlid i coherent.

La Fundació Banc Sabadell té la voluntat de donar suport i fomentar la cultura de país. És per això pel que ens agrada col·laborar i donar suport a festivals com el vostre. Com valores que la Fundació recolzi aquest tipus de projectes? Sens dubte, el suport de Fundació Banc Sabadell és fonamental per al Festival. La nostra manera de crear un esdeveniment cultural és sumant. L’èxit d’un projecte com a Festival Eñe respon a un esforç col·lectiu en què comptes amb la complicitat d’entitats amb les quals comparteixes una mateixa filosofia. I amb la Fundació Banc Sabadell sentim que remem en la mateixa direcció. Entre tots vam aconseguir fer un producte cultural de qualitat l’objectiu final és la societat. Per això valorem de manera molt positiva que entitats com Fundació Banc Sabadell donin suport i fomentin projectes culturals del nostre país.

Des de la Fundació també col·laborem en projectes que potencien i reconeixen el talent dels més joves, creus que és un bon lloc perquè els talents més nous comencin a destacar en l’àmbit literari? Cada any, quan vam començar a preparar la programació juntament amb la direcció literària del Festival, marquem diverses premisses. Una d’elles és que la programació compti amb les més rellevants veus de la literatura contemporània, però que també estiguin presents els nous talents. Un Festival literari ha de tenir una responsabilitat amb els seus públics, però també amb els escriptors. I en aquest sentit, ha d’actuar com a plataforma per visibilitzar i potenciar a aquells escriptors que estan començant la seva trajectòria literària. Des de Festival Eñe ho entenem com un compromís i per això en cada edició apostem fermament per donar veu als nous talents.