Acte de lliurament dels Premis Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica i a les Ciències i l’Enginyeria

El president de Banc Sabadell, el Sr. Josep Oliu, ha entregat el XVI Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica  i el V Premi Fundació Banc Sabadell a les Ciències i l’Enginyeria, a la Dra. Guadalupe Sabio i la Prof. Ana Tajadura-Jiménez. L’acte de lliurament, que ha tingut lloc al centre corporatiu de Banc Sabadell a Sant Cugat del Vallès, ha posat en valor les línies d’investigació de les guanyadores i el compromís de la Fundació Banc Sabadell per promoure la investigació i el coneixement en aquests àmbits.

Pel que fa a la setzena edició del Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica, el jurat del premi, presidit pel Dr. Oscar Marín, ha reconegut la Dr. Guadalupe Sabio Buzo, investigadora del CNIC i doctora per la Universitat d’Extremadura, en col·laboració amb el British Medical Research Council de Dundee (Escòcia), per la seva investigació en la comprensió de per què l’obesitat causa malalties cardiometabòliques.

Els seus estudis analitzen factors que apareixen en persones obeses com l’alteració del greix, la desregulació dels rellotges interns i l’estrès cel·lular, que podrien ser la causa de l’aparició d’aquestes malalties. En concret, està especialment interessada en entendre el paper del greix com a òrgan endocrí que regula el desenvolupament de malalties associades a l’obesitat com la cardiomiopatia diabètica. De fet, els seus estudis han demostrat que la major predisposició a desenvolupar càncer en homes que en dones podria ser deguda a diferències en la funció endocrina del seu greix.

El grup Guadalupe participa en nombroses activitats de promoció de la ciència entre els més petits i especialment motivar les nenes. Per a això, ha organitzat i participat en nombrosos esdeveniments divulgatius, xerrades en escoles i diverses fires científiques.

Guadalupe Sabio és investigadora al CNIC on dirigeix un grup de 10 investigadors. La Dra. Sabio estudia el paper que juga la via de senyalització de les cinases de l’estrès en el desenvolupament de malalties metabòliques i càncer. Els seus resultats mostren que les p38 podria convertir-se en una bona diana terapèutica per a les malalties inflamatòries, en la lluita contra els efectes secundaris de l’obesitat i en el tractament del càncer de fetge i fetge gras. El seu treball en aquests camps ha estat publicat en prestigioses revistes com Nature, Cell Metabolism, PNAS, Plos Biol, Journal of Clinical Investigation, Nature Communications i EMBO Journal.

Pel que fa al V Premi Fundació Banc Sabadell a les Ciències i l’Enginyeria, organitzat en col·laboració amb el BIST (Barcelona Institute of Science and Technology), enguany celebra la seva V edició. El jurat del premi, presidit pel Prof. Andreu Mas-Colell, ha reconegut la prof. Ana Tajadura-Jiménez, investigadora de la UC3M i doctora en Ètica Aplicada per la Universitat Tecnològica de Chalmers a Suècia, per la seva investigació en el disseny de tecnologia sensorial per canviar en temps real la percepció que les persones tenen del seu propi cos, creant Experiències de Transformació del Cos.

La Dra. Ana Tajadura-Jiménez és professora associada del Departament d’Informàtica de la Universitat Carlos III de Madrid i del University College London Interaction Centre.

La recerca multidisciplinària de la prof. Ana Tajadura-Jiménez oscil·la entre els camps de l’enginyeria i l’acústica aplicada; interacció humà-ordinador (HCI); neurociència cognitiva. Li apassionen les tecnologies d’interacció portàtils per promoure la salut física i emocional de les persones.

Al llarg de la seva carrera investigadora ha liderat equips i projectes multidisciplinaris i internacionals, centrats en avançar en la recerca sobre la percepció corporal a través de la tecnologia i dissenyar interfícies centrades en el cos per donar suport a les necessitats de les persones. Ha treballat amb metges en estudis amb persones físicament inactives, dolor crònic, trastorns alimentaris i ictus.

La seva recerca l’ha portat a rebre el Premi d’Excel·lència del Consell Social de la Universitat Carlos III de Madrid el 2019, i a rebre recentment una “Beca Consolidator” del Consell Europeu de Recerca per dur a terme investigacions sobre nous paradigmes i tecnologies per a experiències de transformació corporal i estudiar el seu impacte en el funcionament motor, emocional i social per als propers 5 anys. La seva investigació ha estat publicada en més de 45 articles de revistes, 4 capítols de llibre i més de 100 contribucions a congressos científics.

La Prof. Tajadura-Jiménez està molt compromesa amb al difusió pública de la ciència i el paper de la dona en ciència i tecnologia.