Joves que aposten per un futur sense Fake News

Al llarg del primer quadrimestre de l’any, joves d’entre 16 i 21 anys de diferents centres educatius del país han participat en Escape Fake, una iniciativa impulsada per Fundació Banc Sabadell, Fundació Exit i Mobile Week (Mobile World Capital Barcelona),  amb el suport de Learn To Check com a partner educatiu. Aquest programa social té com a objectiu donar eines i promoure el consum crític de continguts entre les noves generacions en la lluita contra la desinformació i ha comptat amb una participació total de més de 80 joves, 5 centres educatius i 20 voluntaris del Banc Sabadell i altres entitats impulsores.

A banda de la creació d’un escape room, durant el projecte s’han treballat els reptes a través d’activitats, webinars i altres tallers per aconseguir empoderar les noves generacions i alhora oferir una via per promoure l’alfabetització digital i capacitar els més joves perquè afrontin un futur sent conscients de la desinformació. Els participants han desenvolupat una escape room temàtica a més, de sessions de a través de webinars i sessions de treball amb els voluntaris, posant focus en la desinformació i la verificació digital.

El 21 d’abril, el programa va arribar a la seva fi amb la celebració de la gran final, un esdeveniment en el qual els cinc finalistes presentaven els seus projectes a un jurat especialitzat que seleccionaria quin dels escape rooms es faria realitat.  Després d’una complicada deliberació a causa de l’alt nivell dels cinc projectes finalistes, Estrangis, del centre educatiu Passwork de Barcelona, va ser el seleccionat pel projecte Cruzando la frontera. Es tracta d’un escape room que recrea un viatge migratori basat en experiències reals i la informació falsa que es troben sobre migració a la seva arribada a Espanya. El procés de creació ha estat una catarsi i una manera d’ajudar-se entre els joves i té com a objectiu conscienciar sobre immigració i minories.

Escape Fake va néixer amb la voluntat de proporcionar als joves les eines necessàries per convertir-se en un vector de canvi i de transformació social. El programa ha llançat reptes centrats en temàtiques que afecten la joventut, alineats amb els ODS de l’agenda 2030, i que es troben molt presents a les xarxes socials: nutrició i estils de vida saludables, sexualitat, canvi climàtic, tabac, alcohol i drogues: mentides que perjudiquen la salut; desinformació i comunicació intergeneracional; mentides virals a l’institut; mites sobre gènere i identitat, o bé immigració i minories.

Des de la Fundació Banc Sabadell, tenim moltes ganes de fer l’escape room “Creuant la frontera” i continuar descobrint tot el que ens queda per aprendre de les nostres futures generacions.