“La capacitat crítica ens farà guanyar les màquines”. Portem el Hay Festival a Barcelona per imaginar un futur més humanista.

En un futur on la Intel·ligència Artificial (IA) dominarà el món que coneixem avui dia, afloren algunes preguntes: com es reconfiguraran les relacions de poder?, de quina manera s’escriurà la història en aquest nou context? Aquestes i altres qüestions van ser abordades en un esdeveniment organitzat pel Hay Festival i la Fundació Banc Sabadell el passat 8 de maig a l’auditori del MACBA de Barcelona, on es va imaginar un futur més humanista a través de la literatura, les arts, el pensament i la ciència.

La trobada va comptar amb la participació de la doctora Nuria Oliver, cofundadora de la Fundación Unidad ELLIS Alicante i reconeguda internacionalment com una de les investigadores més destacades al camp de la IA, Miquel Molina, periodista i director adjunt de La Vanguardia, i Sonia Mulero , directora de la Fundació Banc Sabadell.

El debat va arrencar amb la següent reflexió de Sonia Mulero: “Què hem de fer amb la IA, educar o regular? Tant Oliver com Molina van coincidir en la necessitat de combinar les dues necessitats. L’educació ha de ser implementada a tots els camps, i igual que qualsevol altre aspecte de la nostra societat, la IA també ha d’estar subjecta a regulacions per evitar possibles conseqüències negatives“, va explicar Oliver.

Molina va aportar la seva perspectiva des del món de la comunicació: “La creixent preocupació que representa la IA també és un desafiament per a la societat, els periodistes ja no som només intermediaris, per la qual cosa busquem oferir productes més especialitzats a les nostres audiències“.

Durant la trobada es van abordar els reptes que comporta la democratització de l’intel·ligència artificial. Oliver va reflexionar sobre el deure de “partir de la premissa que tot el que vegem en format digital pot ser fals, i és fonamental recórrer a mitjans de comunicació prestigiosos per contrastar la informació“. Molina ha afegit que “hi hauria d’haver un sistema de verificació similar al que s’utilitza, per exemple, amb els medicaments, que es proven abans de ser llançats a la societat“.

També es va posar en valor la necessitat de desenvolupar i implementar la IA de manera responsable, assegurant que es respectin els valors humans i s’evitin els possibles efectes negatius a la societat. Oliver va afegir que, tot i que Europa no està liderant el desenvolupament a IA, sí que ho està fent des d’un enfocament ètic. De fet, ELLIS és una xarxa europea centrada en la investigació ètica de la IA. La IA hauria de respectar els valors europeus, fonamentada en el benestar humà, centrada en les persones i la humanitat. No és cert que tot desenvolupament tecnològic és positiu. No és desitjable un futur on ens hàgim d’adaptar a una tecnologia que ha estat inventada per nosaltres. Hauria de ser al revés, amb una tecnologia que ens permeti desenvolupar tot el nostre potencial” va destacar.

La capacitat crítica és el que ens farà guanyar les màquines” va ser la frase amb què va tancar el diàleg Mulero.

Aquest esdeveniment ha estat el punt de partida al programa de nou mesos que precedeix la XVIII edició del Hay Festival, Sheila Cremaschi, directora del festival, va explicar que “Hem inventat una mena de Hay Festival viatger per diferents ciutats espanyoles fins arribar a Segovia . El festival, considerat com una de les trobades més grans de literatura i pensament, se celebrarà a Segòvia del 14 al 17 de setembre.

També pots llegir els articles que han publicat La Vanguardia i The New Barcelona Post sobre el diàleg.