Hackathon Art i Impacte Social: la proposta de la Fundació Banc Sabadell que uneix joves, art, cultura i una gran dosi de creativitat

El Círculo de Bellas Artes de Madrid ha acollit -des del divendres 17 de març a la tarda i durant tota la jornada del dissabte 18-  la Hackathon Art i Impacte Social, una iniciativa de Fundació Banc Sabadell coordinada per U4IMPACT, que connecta el món social i el món de la cultura reunint joves talents perquè treballin solucions a reptes plantejats per entitats del sector.

Prop de 70 joves de 18 a 25 anys han treballat en equips interdisciplinaris per donar resposta als reptes plantejats per la Fundació Teatro Joven, Fundació Sifu, la Escuela Superior de Música Reina Sofía, Fundació Exit i Fundaciones por el clima. Sensibilitzar sobre diversitat funcional, com acostar la música clàssica als adolescents, divulgar sobre sostenibilitat, ajudar els joves en el seu autoconeixement, o lluitar contra l’addicció a les tecnologies han estat els reptes proposats per les entitats participants i sobre els quals els equips de joves havien de plantejar solucions aplicant eines artístiques.

Sonia Mulero, directora Fundació Banc Sabadell, explica el perquè d’aquesta iniciativa: “Des de la nostra experiència en l’impuls de les disciplines artístiques pensem que poden ser eines potents per inspirar la transformació social. El nostre compromís amb el talent jove passa per oferir als joves espais d’oportunitat, com aquesta Hackathon, on els connectem amb tot un ecosistema d’entitats amb les quals treballem. Això els aporta valor per aprendre, compartir i créixer, usant eines que en potencien la creativitat i generant models d’impacte social transformadors i col·laboratius.

Els objectius i l’esperit d’aquesta Hackathon estan en consonància total amb els valors de la nostra institució“, explica Valerio Rocco, director del Círculo de Bellas Artes. “Per nosaltres és fonamental escoltar les joves generacions, aprendre amb elles i oferir-los un espai on desenvolupar el talent. El Círculo manté una aposta constant per la transferència de coneixement no només entre diferents disciplines i àrees de coneixement, sinó també intergeneracional. Estem convençuts que aquest és el camí per aportar solucions que contribueixin a una millora social en tots els àmbits”.

Durant les dues jornades, els joves han pogut assistir a tallers i ponències on professionals d’entitats culturals i artístiques com el Teatre Lliure, Kubbo, Artepaliativo, Cámara Cívica, AIDI i Jump The Line, els han proporcionat eines i inspiració per a l’exploració de solucions i el desenvolupament de propostes.

A més a més, han comptat amb el suport d’un equip de mentors format per professionals de l’àmbit cultural, social i empresarial. En concret, 15 professionals de Banc Sabadell han participat com a voluntaris oferint mentories als equips; i destacats representants d’entitats de l’ecosistema de la Fundació Banc Sabadell s’han involucrat en la iniciativa com a mentors i com a jurat. En concret, a més de Sonia Mulero i Valerio Rocco, han participat a la jornada Juan Carlos Martel Bayod, director del Teatre Lliure; Salvador Tasqué, director de la Fundació Princesa de Girona; Julia Sánchez, directora de l’Escuela Superior de Música Reina Sofía, Maria Huertas de la Gándara, directora de projectes de Fundació Èxit; Pablo Burgué, director de projectes de Dynamis; David Peralto, president de Fundación Teatro Joven; Federico Buyolo, director cultural a la Fundación Ortega-Marañón; i Álvaro Pérez-Pla, director a Open Value Foundation.

Gonzalo Ortiz Poveda, director de Desenvolupament d’Organització i Persones de la Direcció Territorial Est de Banc Sabadell, ha explicat el que ha suposat la seva participació com a mentor a la Hackathon: “Fa anys que participo en programes de la Fundació com a voluntari i em van informar de l’existència d’aquesta hackathon, que reuneix impacte, creativitat i joventut i em vaig llançar de cap. El tracte que he tingut amb els joves ha estat de predisposició, creativitat, escolta i frescor, i que siguin aquí durant un cap de setmana, demostra l’impacte i el seu compromís i m’estan aportant moltíssim, n’estic aprenent jo”.

Judith Hernández, tècnica de RRHH a Banc Sabadell, ha destacat: “No podia deixar passar una oportunitat com aquesta de ser mentora en un entorn com el Círculo de Bellas Artes, unint joves i art i cultura amb solucions que impactin la societat. Els joves no tenen por i, en contra del que es diu de la seva generació, que són apàtics i no volen fer res, aquí s’ha demostrat tot al contrari.

L’equip guanyador va presentar el projecte “ExperienciaIN”, una proposta immersiva per a centres educatius i culturals que, a través de la realitat virtual, busca sensibilitzar sobre diversitat funcional. L’equip ha estat premiat amb una inscripció per a la propera edició d’Human Up, un programa formatiu en què, a través de sessions experiencials, es desenvolupen habilitats de lideratge, comunicació, creativitat i innovació; la subscripció per a un any com a “Amic/a” del Círculo de Bellas Artes i una invitació doble per a la propera estrena de LaJoven, la companyia de Fundación Teatro Joven, que treballa com a punt de trobada entre joves apassionats pel teatre i professionals de les arts escèniques i de la docència.

És una meravella per a nosaltres poder involucrar els joves en aquest esdeveniment tan innovador que reuneix els ecosistemes social, cultural i universitari per inspirar i visibilitzar el potencial de l’art com a eina de transformació social” ha conclòs Manuel Docavo, cofundador d’U4IMPACT.