“Volem despertar l´emoció dels assistents, com en una obra de teatre”. Parlem amb Sheila Cremaschi sobre el Hay Festival Segovia

Sheila Cremaschi directora Hay Festival Segovia

El 1988 a la petita població de Hay-on-Wye, més coneguda com “La ciutat dels llibres” a Gal·les, va néixer el Hay Festival, un festival sense ànim de lucre amb la voluntat d’apropar les arts a tots els públics i que va captivar els assistents per la seva proposta de promoure la cultura a través del diàleg i l’intercanvi cultural. Després de 30 anys, més de 15 ciutats de tot el món ja compten amb la seva versió del festival.

Sheila Cremaschi va rebre la proposta de fer realitat el Hay Festival a Espanya. Va acceptar immediatament i es va posar a treballar per poder celebrar la trobada que se celebraria per primer cop el 2004 a Segòvia, ciutat on s’ha consolidat. L’edició espanyola del Hay Festival, amb la qual col·laborem des de la Fundació Banc Sabadell, ja ha arribat a la seva dissetena edició i ha estat reconeguda amb el Premi Princesa d’Astúries de Comunicació i Humanitats per la seva tasca divulgativa. Hem tingut el privilegi de conversar amb Sheila Cremaschi, que dirigeix el Hay Festival Segovia des de la seva creació, i conèixer els reptes i objectius amb els quals ella i el seu equip treballen.

En el Hay Festival se celebra la literatura, el pensament crític i l’intercanvi d’idees, aquest any amb focus en la Tradició i la Innovació, dos conceptes que podrien semblar oposats, però que el festival ens convida a entendre’ls com a binomis. “Tot està connectat, tota innovació inclou tot l’anterior a ella, per tant, sense tradició no existiria la innovació”, reflexiona Sheila.

I no hi podria haver millor lema per a la programació que hem pogut gaudir en aquesta dissetena edició, en la qual hem trobat noms tan rellevants del món de la cultura o la ciència, com l’escriptor Antonio Muñoz Molina, l’historiador Antony Beevor, el premi Nobel de Física Konstantin Novoselov, l’ecologista Josef H. Reichholf o els actors Leonor Watling, Víctor Clavijo i Carles Francino.

També hem pogut gaudir del millor talent emergent amb propostes com ara la trobada entre el destacat cineasta i arquitecte australià Liam Young i la jove investigadora Piera Riccio, estudiant de doctorat d’Ellis Alicante i becada per la Fundació Banc Sabadell. Tots dos ens han convidat a reflexionar sobre l’exploració de la realitat, la imaginació i la intel·ligència artificial. Sheila ens comenta que “de la mà de Sonia Mulero, directora de la Fundació Banc Sabadell i de Pablo Gonzalo, director del Espacio Fundación Telefónica, hem iniciat un nou camí incorporant la creació i les noves tecnologies com la intel·ligència artificial i la robòtica”.

Fer més accessibles les arts a totes les persones és un dels grans reptes del Hay Festival. Sheila ens explica com ella i el seu equip treballen per abordar aquest objectiu: “Tenim tres exposicions d’art que continuaran un cop finalitzat el festival durant tot el mes d’octubre, totes a llocs històrics de Segòvia”. A més, ens explica que “El Hay Festival ha de ser una festa, lluny d’una trobada tradicionalment acadèmica. Volem despertar l’emoció dels assistents com en una obra de teatre”.

L’oferta d’activitats i programació del Hay Festival continuarà finalitzat el festival fins al mes d’octubre amb més activitats. Descobreix més sobre el festival a la seva pàgina web.