“El Curs d’interpretació de Lied és una eina indispensable per a l’enriquiment del panorama musical espanyol” Parlem amb Víctor Medem, director de l’Associació Franz Schubert

Curso de interpretación de Lied

Fa més de 25 anys, el metge i gestor musical Jordi Roch va observar que la formació superior de cant se centrava únicament en l’estudi de l’òpera, deixant enrere altres repertoris que precisen de metodologies i interpretacions completament diferents. A partir d’aquesta idea, Roch va decidir celebrar per primera vegada el Curs d’interpretació de Lied, una formació pionera que va omplir un buit en el sistema educatiu superior a Espanya i que al llarg d’aquests anys s’ha anat consolidant com un referent internacional.

Víctor Medem, director de l’Associació Franz Schubert i professor de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), ens explica una mica més sobre la història, recorregut i transcendència d’aquest curs, organitzat per l’ESMUC i  l’Associació Franz Schubert, i amb el qual col·laborem des de la Fundació Banc Sabadell des de l’any 2018.

Medem ens explica que l’aprenentatge en aquest àmbit passa per un coneixement previ del text poètic que ha estat transposat en música pel compositor. “Només si l’alumne coneix i interioritza el contingut i forma del text (poema), pot donar una interpretació musical vàlida.”  I aquest és l’objectiu d’aquest curs, que enguany ha celebrat la seva 26a edició, entre els dies 6 i 10 de desembre, i que va finalitzar amb un concert final obert al públic per part dels alumnes.

El curs ha estat impartit per Wolfram Rieger, un dels professors més reputats del món i catedràtic de la Universität Hanns Eisler de Berlín. “Rieger ha posat a disposició dels alumnes les eines necessàries per comprendre les components temàtiques, emocionals, idiomàtiques i històriques de les obres interpretades. Amb les seves lliçons, els alumnes han conegut les diferents dimensions de l’obra i aconseguit una guia per orientar el seu aprenentatge i aportació personal en la seva interpretació.”  ha explicat Medem.

“El Curs de Lied ha estat una eina indispensable per l’ enriquiment i diversificació del panorama musical espanyol, en especial en el seu àmbit educatiu. Al llarg dels primers anys, el curs va omplir un buit en el sistema educatiu superior a Espanya. Molts dels alumnes del curs van anar a ampliar els seus estudis a Centre-Europa i van tornar a Espanya, on han incorporat en els plans d’estudi els seus coneixements”.