Co-CreArte: connectem 12 entitats culturals que treballen amb les arts com a eina de canvi i progrés social

A la Fundació Banc Sabadell entenem la cultura com a eina de progrés per construir una societat més crítica, justa i inclusiva. Per això, treballem sempre en col·laboració amb entitats que comparteixen la nostra visió i que compten amb programes educatius transformadors i inclusius que, a través de les arts, fomenten el talent i impulsen el canvi social.

Amb l’objectiu d’establir sinergies entre elles i detectar noves vies de transformació, vam convocar per primera vegada la jornada Co-CreArte, on vam posar en contacte representants i iniciatives de 12 entitats culturals en una dinàmica grupal liderada per Fundació Exit on van compartir experiències i van connectar a través de les vivències personals i professionals.

A tots vosaltres us uneix un mateix objectiu: canviar la vida de persones treballant en la transformació social i la inclusió a través de les disciplines artístiques. Des de la Fundació Banc Sabadell ens sentim en la responsabilitat de connectar entitats que treballeu amb aquestes disciplines per trobar noves vies de col·laboració que us permetin seguir impactant en aquesta transformació” així ho va expressar Sonia Mulero, directora de la Fundació Banc Sabadell, a la introducció de la jornada, on també van participar Miquel Molins, president de la mateixa entitat, i Nacho Sequeira, director general de Fundació Èxit.

Les 12 entitats van poder presentar els projectes de la mà dels seus responsables. Aquests són alguns dels seus programes de transformació social:

Projecte Coach de Fundació Exit és una iniciativa de voluntariat corporatiu que pretén orientar i motivar joves en situació de vulnerabilitat social que provenen d’una experiència de fracàs escolar mitjançant el coaching i el mentoring. Fundació Exit vol impulsar un nou projecte d’orientació on es posi el focus no només en l’àmbit laboral sinó també en l’autoconeixement i el benestar emocional. Amb aquesta jornada, Èxit busca trobar noves vies de col·laboració amb altres entitats que els permetin ajudar els joves a conèixer-se i a desenvolupar eines de canvi a través de l’art.

– Festival BeMusic de Fundación Acción por la Música és una performance musical que vam comptar amb la participació de més de 130 joves de tot Europa i que va tenir lloc el passat mes de juliol al centre de Madrid juntament amb unes jornades de reflexió al voltant de la música i els drets culturals a la infància. L’entitat també compta amb els projectes “Haz que suene” que ofereix formació musical en centres públics de primària i “Fuerza Musical” adreçat a joves amb necessitats educatives especials. Assistent: María Guerrero, presidenta i fundadora de Fundación Acción por la Música

– La Escuela Dentro Cine de Madrid Destino és un projecte d’educació artística que busca apropar la pràctica cinematogràfica a joves en situació de desavantatge social, amb el doble objectiu de formar-los en la pràctica i el llenguatge cinematogràfic, i dotar-los d’eines de diàleg, autoexploració, expressió, empoderament i coneixement. Assistent: Pedro Sara, director de la Escuela Dentro Cine de Madrid Destino.

El Programa de Emprendimiento e Innovación Social de la Escuela Superior de Música Reina Sofía té com a objectiu que els alumnes puguin desenvolupar habilitats que vagin més enllà de la interpretació i, alhora, es conscienciïn del paper que juguen com a artistes a la societat que els envolta. Assistent: Marjorie Netange, directora de desenvolupament i comunicació de Fundación Albéniz

– “Teatro para Abrazar” de Fundación Teatro Joven en col·laboració amb el Servei de Psiquiatria de l’Hospital 12 de Octubre de Madrid cerca acompanyar a través del teatre a adolescents, amb trastorns mentals i/o que han patit intents de suïcidi i autolesions, oferint-los totes les eines que dona aquest art per desenvolupar l’expressió emocional i ajudar-los en el seu procés de recuperació. Assistent: David R. Peralto, president de Fundación Teatro Joven

A Tempo – Arts i Formació de Fundació La Ciutat Invisible busca teixir aliances entre el món artístic i el món educatiu a les ciutats de Girona i Salt amb l’objectiu de formar una ciutadania crítica i garantir l’accés a la cultura. Per això, el projecte inclou accions formatives tant per a professionals com a joves, dins i fora dels centres educatius. El 2022 també es va dur a terme el projecte a Sevilla, que tindrà continuïtat el 2023. Assistent: Marta Montalbán, gerent Bitò Produccions (impulsor de la Fundació La Ciutat Invisible)

Revista de Occidente de Fundación José Ortega y Gasset-Gregorio Marañón (FOM) és un espai cultural que, de forma mensual, recull allò més rellevant del pensament, la ciència, la creació plàstica, literària, cinematogràfica i audiovisual. Compta amb una àmplia difusió als cercles universitaris d’Espanya i Llatinoamèrica. Assistent: Federico Buyolo, director d’innovació cultural a la Fundación José Ortega y Gasset – Gregorio Marañón

– La Movida de Kubbo y Talento para el Futuro és una iniciativa per mobilitzar joves artistes per tal de transformar la seva pròpia educació. Kubbo també compta amb els programes Vibras i The Visible Movement que utilitzen la cultura urbana com a eina de transformació. Assistent: Kike Labián, CEO de Kubbo

Horagai de La Selva Ecosistema Creatiu és un projecte que utilitza el cinema com a espai de creació per transportar joves tutelats a la reflexió social i a l’expressió de les preocupacions i els desitjos. El cinema és un vehicle d’expressió per deixar de ser narrats i passar a ser narradors i creadors de contingut. Assistent:Montllor, socia i fundadora de La Selva Ecosistema Creatiu.

Xamfrà de la Fundació L’ARC és un espai de trobada per a tothom que vulgui participar d’experiències artístiques continuades i col·laboratives. Ubicat al barri del Raval, des del 2004 mobilitza, dinamitza i teixeix xarxes per promoure la participació cultural i artística no segregada. Assistents: Ester Bonal, directora de l’Arc Taller de Música Fundació Privada i Cristina Gamiz, professora de teatre

El programa educatiu de Teatre Lliure cerca generar més cultura del teatre, en cadascuna de les etapes de creixement dels nens, joves i adults. Es desenvolupa tant als escenaris de la mateixa entitat com a centres educatius amb el desig que es pugui integrar en el futur en els sistemes educatius. Assistents: Alicia Gorina, responsable del programa educatiu, i Violeta Sugranyes, coordinadora de projectes, ambdues del Teatre Lliure.

U4Impact de TFCoop és una plataforma que connecta estudiants universitaris amb empreses, emprenedors i fundacions perquè realitzin els seus projectes de fi de carrera amb impacte social o ambiental a les necessitats reals de les empreses i emprenedors. A través de la col·laboració alumne/empresa, els estudiants fomenten i desenvolupen soft skills com la comunicació, el treball en equip o el pensament crític i les organitzacions els ajuda a virar cap a la sostenibilitat o promoure la innovació dins de les seves organitzacions. Assistent: Manuel Docavo, president de TFCOOP

Després d’aquesta sessió, Fundació Exit treballarà amb les entitats per buscar i establir vies de col·laboració, amb la voluntat d’aplicar-les al treball que realitzen a través dels seus projectes. L’objectiu: oferir més orientació als col·lectius amb què treballen i promoure’n l’autoconeixement i el benestar emocional, utilitzant les arts com a eina d’inclusió i transformació social. Us mantindrem informats de les novetats!