Un passeig pels carrers de Nova York a través de la mirada de Vivian Maier, la famosa mainadera americana

FotoColectania presenta, per primera vegada a Barcelona, l’exposició de la mainadera americana la passió secreta de la qual era fotografiar als carrers. 79 imatges, la majoria inèdites, procedeixen de l’arxiu que la pròpia Vivian Maier no va arribar mai a revelar. Va ser l’any 2007 quan l’investigador de la història de Chicago, John Maloof, va comprar en una petita subhasta de barri les pertinences abandonades d’una anciana totalment desconeguda cridada Vivian Maier. I aquí, es trobaven 120.000 negatius d’imatges que recollien els racons més carismàtics de la ciutat de Nova York i Chicago des de 1950 a 1980.

Vivian Maier Autorretrato, Nueva York, 1953 © Vivian Maier/Maloof Collection, Cortesía Howard Greenberg Gallery, Nueva York

Vivian Maier
Autoretrat, Nova York, 1953
© Vivian Maier/Maloof Collection, Cortesía Howard Greenberg Gallery, Nueva York

Fotografies, tant en blanc i negre com en color, que mostren escenes de carrer captant la bellesa de l’ordinari i buscant el quotidià i el banal. Aquesta exposición ‘Vivian Maier. In Her Own Hands’ s’emmarca dins del año temático de la Fundación FotoColectania sota el lema ‘Però, què és la fotografía?’, que compta amb la col·laboració principal de la Fundació Banc Sabadell, un interrogant que vol aportar una única resposta, pretén cridar la atención sobre la rellevància que ha pres la imatge i la fotografía en la societat i la cultura contemporánea.

Mainadera de professió, fotògrafa de vocació

Durant tota la seva vida, Vivian Maier prenia fotografies que no mostrava a ningú, ni tan sols la seva afició era coneguda per la família amb la qual va conviure com a mainadera durant més de 17 anys. Va captar moments singulars de la ‘Amèrica urbana’ de la segona meitat del segle XX, instantànies de la demolició de construccions històriques, escenes quotidianes del dia a dia així com racons emblemàtics de Nova York i Chicago.

En nombroses fotografies ella mateixa és la protagonista de les instantànies: darrere d’un mirall, en el perfil de la seva pròpia ombra expandint-se en el sòl, en la silueta dels tolls d’aigua, i fins i tot en els reflexos de la seva imatge distorsionada, de la seva imatge repetint-se fins a l’infinit en el que sembla una trucada a si mateixa.

L’obra de Vivian Maier ha renovat l’interès pel gènere de la fotografia de carrer i les seves imatges ja han quedat inscrites en la història de la fotografia del segle XX, al costat de grans noms de la denominada Street Photography com Helen Levitt, William Klein, Diane Arbus o Garry Winogrand.