La Dra. Nuria López-Bigas guanya el XI Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica

El Jurat del Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica ha reconegut a la biòloga, la Dra. Núria López-Bigas com a guanyadora del premi 2016. En aquesta onzena edició s’han presentat un total de 53 candidatures amb perfils d’investigació bàsica, clínica i epidemiològica. L’objectiu del Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica és premiar la trajectòria d’un científic jove que hagi desenvolupat la seva carrera a Espanya i que compti amb una important projecció de futur. Dotat amb 50.000 euros, és reconegut en l’àmbit acadèmic com un dels premis més importants dels que es concedeixen a Espanya en un sector tan estratègic com el de les ciències de la salut.

El jurat, reunit aquest dimarts 17 de maig, ha decidit atorgar aquest premi a la Dra. López-Bigas per la seva contribució al desenvolupament de nous mètodes bioinformàtics per l’estudi del genoma del càncer. El seu treball obre nous camins per la classificació dels malalts de càncer d’acord amb les mutacions que porten els seus tumors i avançar així a la implantació de les teràpies individualitzades més adequades per cada pacient.

jurado-premio-biomedica

Membres del jurat i representants de Banc Sabadell (d’esquerra a dreta): Alberto Muñoz, Jaume Guardiola (conseller delegar de Banc Sabadell), Elena Sancho, Jordi Camí, Francisco Fernández, Miquel Molins (president de la Fundació Banc Sabadell), Almudena R. Ramiro, Eduard Batlle, Josep Oliu (president de Banc Sabadell), Carlos López-Otín (presidentedel jurat), Manuel Palacín, Óscar Marín.

Principals fites de la seva trajectòria

El laboratori de la Dra. López-Bigas ha estat pioner en desenvolupar mètodes computacionals per identificar les alteracions genòmiques implicades en els mecanismes del càncer. En col·laboració amb els principals consorcis internacionals, el seu grup ha analitzat el genoma de milers de tumors per generar el catàleg dels gens directament responsables dels càncers més prevalent en la població, contribuint a una major compressió de la biologia de la malaltia, amb l’objectiu que s’uneixin a l’ADN interfereixen en els processos cel·lulars de reparació de l’ADN, fent lloc a acumulacions de mutacions en aquestes regions del genoma.

Equipo de la Dra. Nuria López-Bigas

Equip de la Dra. Nuria López-Bigas

Més sobre la Dra. Nuria López-Bigas

La Dra. López-Bigas és llicenciada en Biologia per la Universitat de Barcelona. Actualment treballa com a professora a la Fundació ICREA de la Universitat Pompeu Fabra on compte amb el seu propi laboratori dedicat a la investigació dels genomes de càncer. Va iniciar la seva carrera d’investigació en el laboratori del Dr.Estivill a Barcelona. Ha treballat com investigadora a l’Institut Europeu de Bioinformàtics de Cambridge (Regne Unit), en el Centre per la Regulació del Genoma (CRG) de Barcelona on va tenir l’oportunitat de participar en la fase pilot del projecte ENCODE i altres projectes relacionats amb el genoma informàtic i el laboratori de Biologia Molecular de Cambridge (Regne Unit). Ha rebut diverses beques i premis i compte amb quasi un centenar de publicacions. Participa en diferents consorcis intenacionals, entre ells el Consorci Internacional del Genoma del Càncer (ICGC) i L’Atlas del Genoma del Càncer (TCGA).

Dra. Nuria López.Bigas, ganadora del XI Premio Fundación Banco Sabadell a la Investigación Biomédica

Dra. Nuria López.Bigas, guanyadora del XI Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica