Entrevista: “Premiar les idees i el talent jove és la millor forma de ser socialment responsable”

Mar Villora, estudiant de segon curs del doble grau en Dret i ADE/Economia de la Universitat Pompeu Fabra, amb tan sol 19 anys ha guanyat el Premi UPFEmprèn Idea 2016 per la seva idea de negoci ‘Compiso’, una cooperativa de serveis per millorar la qualitat de vida de les persones majors. Un premi que compti amb el suport de la Fundació Banc Sabadell amb l’objectiu de fomentar la creativitat i el talent jove.

Rebre el Premi UPFEmprèn Idea 2016, suposa estar més prop de que ‘Compiso’ sigui una realitat?
Per descomptat, és un feedback més que positiu per a tot el treball realitzat pel meu equip i per mi. No suposa únicament considerar ‘Compiso’ una realitat més propera, sinó que constitueix una forma efectiva d’alinear els nostres interessos per a general valor social i ajudar al fet que la societat s’enriqueixi de forma innovadora i efectiva.
Aquest projecte podria convertir-se en una nova forma de convivència?
Estem totalment convençudes, ja que és una idea que atén a necessitats reals. Està dirigida a aquelles persones de la tercera edat que comparteixen una sèrie de problemes propis de l’envelliment. Aquestes persones necessiten companyia, tenen ganes de divertir-se i busquen un cert grau d’independència econòmica. De la mateixa manera, també s’ajusta a les seves famílies, que els desitgen seguretat i benestar. Per tant, cobrim les demandes d’un sector essencial de la societat generant una convivència més fàcil per viure més i millor. En viure en sinergia es redueix la contaminació, i en l’aspecte social fomenta la convivència i la interacció entre persones de perfils similars.
premio-upf-empren-idea-barcelona

Mar Villora durant l’acte d’entrega del Premi UPFEmprèn Idea 2016 el passat dijous 24 de novembre.

Com se’t va ocórrer la idea?

La idea original va sorgir a través d’un programa en el qual vaig participar que combinava l’educació en valors, l’intercanvi cultural i l’aventura, però que sobretot és una experiència que ambiciona compromís social, educatiu i mediambiental, a fi de reflexionar i fer aportacions a alguns dels reptes importants d’avui dia com són l’exclusió social, les grans transformacions en el medi ambient i la promoció personal d’habilitats i actituds emprenedores. Desenvolupem el projecte durant el passat mes de juliol a Mèxic, dirigits per Initland, l’empresa responsable del Programa de Emprendimiento Social.

Com t’imagines el dia a dia dels ancians amb ‘Compiso’?

La idea principal de Compiso és realitzar activitats lúdiques i culturals per facilitar el contacte entre aquells que tinguin els mateixos interessos i sorgeixin bones relacions. A partir d’aquesta premissa es resol el creixent problema de la solitud, compartint habitatge amb persones que es trobin en la mateixa situació. El seu dia a dia serà el d’una persona independent, entretinguda, i en definitiva en un ambient en el qual se senti com a casa.

entrega-premio-upf-empren-idea-barcelona

D’esquerra a dreta: Sonia Mulero, directora adjunta de la Fundació Banc Sabadell; Josep Bergadà, projecte finalista ‘Pocket Piano’; Mar Villora, guanyadora Premi UPFEmprèn Idea 2016; Nuria Basi, presidenta del Consell Social de la UPF; Jaume Casals, rector de la UPF.

Que entitats com la Fundació Banc Sabadell i la UPF premiïn les idees i el talent jove, com ho valores?

Em sembla la millor forma de ser socialment responsable, ja que no només genera beneficis per al món que ens envolta, sinó també a aquelles persones que treballen per aconseguir els seus objectius. Sens dubte, est és el model de gestió que brilla avui dia i s’està definint a nivell internacional de la mà d’entitats amb aquests perfils.

Què li diries a aquests joves, com tu, que tenen entre mans una idea, un projecte i encara no han fet el pas de materialitzar-ho?
La meva principal recomanació és que, encara que s’estiguin formant en els seus respectius camps, realitzin totes les aportacions que puguin per crear futurs projectes socialment sostenibles, que responguin a necessitats reals i millorin la nostra societat. En definitiva, que aportin tot el valor social que estigui al seu abast i no tinguin por d’equivocar-se.